Млади

Потвърдено: Лесните имена носят успех

Германският поет Кристиан Моргенщерн веднъж написа, че всички чайки изглеждат така, сякаш се казват Ема. Макар той да е известен предимно с безсмислиците си, има истина в твърдението му, че някои езикови етикети напълно подхождат на идеите, които предават, пише Адам Алтър в „Ню Йоркър“.

Германският психолог Волфганг Кьолер, след като прочел стиховете на сънародника си, решил да тества дали думите носят идеи отвъд техния смисъл. Той помолил група анкетирани лица да решат кое от изображенията на картинката е maluma и кое takete:malumatakete-580

Ако сте като повечето хора, ще решите, че малумите са кръгли, а такетите – остри и ръбести.

По същия начин имената, които избираме за децата, продуктите и компаниите си, носят непредвидима информация. В едно изследване икономистите Бентли Кофи и Патрик Маклафлин проучват дали жените-адвокати в Южна Каролина имат по-голям шанс да станат съдии, ако имената им са по-мъжествени. Има група имена – като Кери и Джоди, които са едновременно мъжки и женски и е по-вероятно жените с такива имена да станат съдии.

Освен по значението си думите също се различават и по това колко лесно се произнасят. Хората предпочитат да не мислят повече отколкото трябва и те се ориентират към обекти, хора, продукти и думи, които са лесни за произнасяне и разбиране. През 2006 г. Алтър  и Даниел Опънхаймър изследват представянето на стотици акции веднага след като те са листнати на финансовите пазари в периода 1990-2004 г. Откриват, че компании с прости имена, които се произнасят лесно, се представят по-добре от тези със сложни имена. Ефектът е най-силен през първите няколко дни на търговия, когато инвеститорите имат малко информация за показателите на акцията и се влияят повече от странични фактори. (Правени са и допълнителни анализи, за да се изключи вероятността този ефект да се дължи на различните тенденции в наименованията в рамките на различните индустрии, компании от различен размер и държави, както и вероятността имената на успешните компании да изглеждат гладки просто защото медиите ги набиват в главите на хората.)

Освен това акциите с лесно произносими кодове (tickers), например KAR, се котират по-добре в краткосрочен план от тези с непроизносими кодове като RDO. Един инвеститор, който е заложил 1000 долара на 10 акции с гладки имена от 1990 г. до 2004 г., би могъл да изкара 15% след само един ден на търговия, докато при акциите с по-трудни имена възвращаемостта е само 4%. И това не важи само за акциите.

В друга статия за „Ню Йоркър“ преди време Джон Калапинто описа как простите названия имат роля и при търговските марки. Той цитира шефа на Lexicon (това е компанията, измислила имена като Pentium) Дейвид Плeйсък, който твърди, че най-добрите имена на брандове, както и стихотворенията, компресират в една благозвучна дума цял набор от специфични, резониращи значения и асоциации. Не само кратките имена, но и благозвучните, например редуващи съгласна-гласна-съгласна, са подходящи, според неговите съвети. Звуковият строеж, вкл. употребата на алитерация и асонанс, също играе роля.

Дори имената, които избираме за децата си, определят техния житейски успех. Психолозите Саймън Лахам и Питър Ковал откриха, че хората предпочитат политици с прости имена (може би като Буш, Кол) и това е залог за успех в кариерата.

Тези изследвания показват някаква форма на лингвистичен принцип на Хайзенберг (на името на физика и неговия принцип на неопределеността) – след като сложите етикет на дадена концепция, променяте начина, по който хората я възприемат. Трудно е да си представим напълно неутрален етикет, тъй като думите извикват образи (както показва примерът с малума), които се свързват с други концепции и се различават по своята сложност. Но все пак не трябва да се тревожите твърде много за имената на децата си, тъй като нормите се променят. След три десетилетия на президенти с лесни имена в САЩ – Роналд, двама Джордж и Бил, Барак Обама се възкачи на поста. Пет години по-късно Барак вече е едно от най-лесните имена.[fb_button]

Related Posts

Икономиката на Facebook: Кризата насърчи позьорството Nokia Урокът на Nokia интернет Пазарното дерби

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *