Защо някои цени растат по празници, а други падат

Защо цените на различните стоки реагират различно на празничната треска за пазаруване? Отговорите дава новата рубрика на economix.bg, посветена на ежедневните проблеми, които микроикономиката ни поставя.

По-евтин шаран ще ядем тази година за Никулден, прогнозират родните производители. Заради свръхпроизводството на тази риба се очаква пазарът да се наводни за 6 декември и цената да падне. Много малки производители предлагат стоката си само за празника и са склонни да я продадат по-евтино, каза Йордан Господинов от БГ Фиш.

Стандарт

Според официалните данни в САЩ замразените пуйки поевтиняват солидно всеки ноември за Деня на благодарността. През последното десетилетие, цените на дребно са падали с 9% от октомври до ноември. Но органичните пресни пуйки, отглеждани без антибиотици, са скъпи.

Ню Йорк Таймс

Тази година шаранът като цяло не поскъпна за Никулден, а големи търговски вериги дори са понижили цените преди празника. Подобни съобщения са объркващи. Вероятно помните от университета, че когато кривата на търсенето се повдига нагоре, цените трябва да растат. По същата причина цените на самолетните билети са най-скъпи по Коледа, а розите – на 8 март. Вестниците са пълнят със заглавия за агнешкото по Гергьовден и козунаците за Великден, дни преди празниците. А истерията с яйцата през пролетта на 2012 г. се превърна във въпрос на държавна политика.

Не само шаранът и пуйката, но и при други стоки цените падат колкото по-голямо е търсенето. Например телевизорите в сезона на коледните разпродажби.

Най-близкото до ума обяснение за падането на цени по време на период на високо търсене е, че търговците продават на загуба определени стоки, за да привлекат купувачи към други, по-печеливши артикули (стратегията на “loss leaders”). Магазините рекламират ниски цени, понякога по-ниски от цената на едро на привличащи вниманието стоки, за да докарат клиентите, които вероятно биха купили и други неща. Когато отивате за пуйка или агнешко по Великден, също така ще си купите сладкиши, зеленчуци и други неща от същия супермаркет.

Това е от гледна точка на предлагането. Според някои икономисти обяснението е в променящите се потребителски предпочитания.

Потребителите може да са по-чувствителни към цените в периоди на високо търсене и да си правят труда повече да сравняват цени, така че се налага магазините да се грижат повече за своята конкурентоспособност. Структурата на купувачите се променя. Може би през останалото време само хората, които много обичат риба (тези в началото на кривата на търсенето), я купуват. Докато на Никулден това правят всички, включително и по-бедните.

Но не всички стоки поевтиняват в период на високо търсене и цветята  за Осми март са такъв случай. Или за Деня на Св. Валентин. Едно изследване на асоциацията на американските цветари, цитирано от „Ню Йорк Таймс”, показва, че средната цена на дузина рози е била 81 долара за Св. Валентин, докато през останалото време те са стрували 63 долара.

Има различни обяснения за тази разнопосочна реакция по време на празници. Например, стратегията на стока прирамка (loss leader) изисква богат асортимент, какъвто има в хипермаркетите, но не и при уличните продавачи на рози. Малко е вероятно след като сте купили цвете за празника, да си вземете и саксия (обикновено хората отиват на място, където не е удобно да занесат и саксия).

Освен това цветята, както билетите, са типичен пример за нееластичност на предлагането. Седалките в самолета или за концерта на любимата ви група не могат да се увеличат над определен предел. На практика същото е и с розите, които трябва да бъдат събрани и доставени само в рамките на една седмица преди празника. Търговците се запасяват със замразени пуйки за Деня на благодарността в САЩ доста по-отрано.

Част от коледните стоки, особено тези, които не се развалят, също могат да бъдат доставени по-рано, тъй като периодът на коледно пазаруване е по-дълъг, отколкото пазаруването за Никулден или Св. Валентин.  Търговците и производителите имат време за реакция. (Обърнете внимание, че съобщения за промоционални цени на шарана дойдоха именно от големите магазини, които предварително понижиха цените.) А при стоките, които се развалят, и имат кратък цикъл на реализация, рисковете се калкулират в цената.

 

Етикети на тази статия

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>