пенсионери

Парламентът замрази възрастта и осигурителния стаж за пенсиониране на достигнатите нива от 2013 г. Това решиха депутатите, които приеха на второ четене законопроекта за бюджета на държавното обществено осигуряване за следващата година. Промяната засяга 15 000 души.

През 2014 г. право на пенсия за осигурителен стаж и възраст ще се придобива при навършване на 60 години и 8 месеца от жените и 63 години и 8 месеца от мъжете и осигурителен стаж 34 години и 8 месеца за жените и 37 години и 8 месеца за мъжете. Ако нямат необходимия стаж или възраст, желаещите ще могат да се пенсионират при навършване на 65 години и 8 месеца за жените и мъжете и не по-малко от 15 години действителен осигурителен стаж.

Реалната възраст, на която хората в България се пенсионират, е 64 години и пет месеца за мъжете и 61 години и три месеца за жените. Тя е значително по-висока от средната за Евросъюза, където за мъжете е 61 години и седем месеца, а за жените 61 години и пет месеца, каза депутатът от БСП Георги Гьоков. Той допълни, че у нас средната продължителност на живота е с около седем години по-ниска от средното равнище за Европейския съюз.

Пенсиите, отпуснати до 31 декември на предходната година, ще се осъвременяват ежегодно от 1 юли с решение на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт по „швейцарското правило“ – с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година, решиха още депутатите.

Минималният размер на пенсията за 2014 г. за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 от Кодекса за социалното осигуряване е 150 лв. до 30 юни и 154,5 лв. от 1 юли до 31 декември.

От 24 на 18 календарни месеца се намалява срокът за изчисляване на обезщетението за майчинство. Това ще увеличи разходите за обезщетенията за майчинство с около 3,5 млн. лева годишно. Месечното обезщетение през първата година на детето ще се увеличи средно с около 12 лева. Обезщетението за отглеждане на малко дете от една до две години през 2014 г. става 340 лева. Дневният минимален размер на обезщетението за безработица за 2014 г. ще бъде 7.20 лв. – без промяна.

Според консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване за 2014 г. той ще има дефицит от 3 678,2 хил. лв.  Дефицитът във фонд Пенсии ще е 1 782 357,2 хил. лв.