Интернет дава шанс на 50-годишните

50-годишните са новите 42-годишни, заявиха учените, след като установиха, че умът на хората на средна възраст става по-остър и млад, за да ги поддържа в крак с изискванията на съвременните технологии.

Хората над 50 години се представят все по-добре на когнитивните тестове и учените вярват, че това е поради растящата ментална стимулация от страна на компютрите и мобилните телефони.

Макар че експертите се тревожат, че технологиите могат да накарат хората да спрат да мислят, всъщност се оказва, че менталните умения, необходими за управлението на все по-сложните джаджи правят хората по-умни.

Средният човек трябва да използва по 10 пароли на ден, за да достъпва компютъра си, да отваря имейли, да използва интернет банкиране или да влиза в социалните мрежи.

Той е изправен пред голямо разнообразие от команди и опции, което води до нарастващ брой решения.

Изследване на британци на възраст над 50 години открива, че резултатите им днес са като тези на хора с осем години по-млади, според тестовете, направени преди само шест години.

Изследователи на Международния институт за приложен системен анализ в Австрия (IIASA ) също правят подобно проучване на германците през 2006 и 2012 г., като измерват бързината на ума, физическата форма и менталното здраве.

Макар физическото и ментално здрава да намалява през този период, учените откриват, че резултатите от когнитивните тестове нарастват значително.

Тези резултати могат да се обяснят с променящия се начин на живот, коментират от IIASA пред „Телеграф”. Растящото използване на информационни технологии от възрастните и по-късното пенсиониране допринасят за това. Но физическата активност намалява, а наднорменото тегло се увеличава с възрастта.

Скорошно проучване открива също, че около 72% от хората над 55 години са наясно с основни интернет термини като Wifi, рутер, курсор и широколентов, в сравнение със само 61% от юношите на възраст от 16 до 24 години.

Изследванията потвърждават и т. нар. ефект на Флин – растящите резултати на стандартните IQ тестове от поколение на поколение. Според учените промените в образователното ниво на населението обясняват този ефект само частично.

В същото време обаче се оказва, че едва на 55 години хората са готови за работа от 9 до 5, откри изненадващо проучване на Оксфордския университет.

Това също има отчасти технологично обяснение, тъй като светлината от екраните на устройствата подлъгва тялото и постоянната ангажираност с джаджи води по-късно заспиване.

Да се карат служителите да започват работа преди 10 часа е равносилно на мъчение и допринася за повишаване на заболеваемостта и стреса. Преди 55-годишна възраст ритъмът ни изобщо не е синхронизиран с работното време от 9 до 5, което представлява сериозна заплаха. Д-р Пол Кели от Oxford University твърди, че това особено се отнася до учениците, като часовете трябва да започват по-късно, за да съответстват на естествения часовник на тялото.

Според него 10-годишните не могат да се фокусират нормално преди 8:30 часа, а 16-годишните трябва да започват училище в 10 часа, за да постигнат най-добри резултати. При студентите началният час е чак в 11 часа.

Служителите също трябва да започват работа в 10 часа и само 55-годишните са работоспособни в 9 часа.

Лишаването от сън има голямо влияние върху здравето, като засяга вниманието, дългосрочната памет и окуражава злоупотребата с алкохол и наркотици. Липсата на сън прави младежите по гневни, импулсивни, склонни да поемат риск, намалява имунитета и предразполага към напълняване.

Тийнейджърите са особено засегнати, тъй като са биологично предразположени да заспиват около полунощ. Университетът започва четиригодишен експеримент със 100 училища във Великобритания, за да провери дали резултатите на децата ще се подобрят, ако те започват училище от 10 часа, вместо от 9 часа.

Етикети на тази статия

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>