НОИ

Пенсионерите са намалели с 18 000 заради увеличаването на възрастта и стажа. Броят на новоотпуснатите лични и наследствени пенсии през 2012 г. е 128 103, става ясно от отчета на НОИ за 2012 г.

Отпуснатите първи пенсии, тоест новите пенсионери са 89 879, с 19 705 бр. по-малко от предходната година (някои хора получават по две, три, дори четири пенсии, в това число наследствени). От тях пенсиите по болест и инвалидност са 37 987. Те са намалели с 4.9%, но все пак са близки по размер с обикновените пенсии – за осигурителен стаж и възраст по чл. 68 от КСО. Тези пенсии намаляват с 28,5% и са 44 546, при 62 327 бр. за 2011 г. Тоест заради пенсионната реформа са се пенсионирали със 17 781 бр. по-малко.
Увеличение с 10,4% или с 302 бр. се наблюдава при отпуснатите първи пенсии за стаж и възраст (лични и наследствени) по чл. 69 от КСО, тоест за военните, служителите на МВР и прочие – 3 219.
Останалите първи пенсии са за трудова злополука и от фонд “Пенсии, несвързани с трудова дейност”.

Броят на пенсиите, изплащани към 31 декември 2012 г., е 2 687 012 и намалява с 18 016 бр. (Вторите, третите и четвърти пенсии са 479 хиляди) От тях обикновените пенсии, тоест личните пенсии за осигурителен стаж и възраст е 1 662 056. В това число личните пенсии по чл. 69 (военни и т.н.) са 89 162 броя.
Общо личните пенсии за инвалидност към 31 декември 2012 г. са 880 575, което представлява 34,6% от всички лични пенсии, като нарастват с 6 506 броя. В доклада не е казано изрично, но очевидно увеличението е заради допълнителните пенсии.

Броят на пенсионерите 2 208 446, което е с 0,8 %, или с 18 619 по-малко спрямо броя им през 2011 г.

Средната възраст на пенсионерите с новоотпуснати лични пенсии през 2012 г. е 56,2 години. Средният осигурителен стаж, превърнат към трета категория труд, към 31 декември 2012 г. при личните първи пенсии за осигурителен стаж и възраст е 37,1 години, а при новоотпуснатите – 38,3 години. За мъжете е 43,1, за жените е 32,6 години.
Средният месечен размер на пенсията на пенсионер за 2012 г. е 271,21 лв. и бележи растеж, при 265,33 лв. за 2011 г. (Основните пенсии са по-ниски)
Средногодишният месечен размер на изплащаните пенсии за осигурителен стаж и възраст (по чл. 68 и чл. 69 от КСО) за 2012 г. е 294,36 лв.
Средната лична пенсия за стаж и възраст е 285,36 лв., при мъжете – 352,21 лв., при жените – 241,19 лв.

Средният месечен размер на изплащаните лични пенсии на служители по чл. 69 от КСО е 467,61 лв., а за а инвалидност поради общо заболяване e 217,50 лв., за инвалидност поради трудова злополука – 245,40 лева.
Жените получават пенсия средно 23,7 години, а мъжете 18,0 години, или с 5,7 години по-кратко, показва още отчетът.

Болнични
Намалява броят, но растат сумите по болничните. През миналата година 1.4 милиона са получили 1 837 663 бр. (1 871 778 бр. за 2011 г.) парични обезщетения за временна неработоспособност поради общо заболяване. Изплатени са 12 100 012 болнични дни със среднодневен размер 21,97 лв. Повечето (61%) от болничните са за жени. Средното обезщетение за временна неработоспособност поради общо заболяване за 2012 г. е 144,64 лв. (137,47 лв. за 2011 г.).
Обезщетенията за майките намаляват като брой и като сума. Броят на паричните обезщетения за бременност и раждане е 666 057, като е отчетено снижаване с 11,4% спрямо броя им през 2011 г. Средното обезщетение за бременност и раждане за 2012 г. (388,12 лв.) се е понижило незначително с 2,45 лв. спрямо предходната година, когато е било 390,57 лв. Намаляване на броя с 9,8% се забелязва и при паричните обезщетенията за отглеждане на малко дете, които са били 525 934 броя, а среднодневно са се плащали 10,60 лв.

Промени в законодателството през 2012 г., оказали влияние

През 2012 г. условията за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст по реда на чл. 68, ал. 1 и 2 от КСО за жените са навършена възраст 60 години и 4 месеца и осигурителен стаж 34 години и 4 месеца, а за мъжете навършена възраст 63 години и 4 месеца и осигурителен стаж 37 години и 4 месеца. Възрастта за пенсиониране по чл. 68, ал. 3 от КСО (при недостигащ осигурителен стаж) също започва да се увеличава, считано от 31.12.2011 г. от първия ден на всяка следваща календарна година с 4 месеца до достигане на 67 години. За пенсиониране по чл. 68, ал. 3 от КСО през 2012 г. е необходимо лицата да имат навършена възраст 65 години и 4 месеца и не по-малко от 15 години действителен осигурителен стаж. В сила от 01.01.2012 г. се завиши от 25 на 27 години общият осигурителен стаж за придобиване право на пенсия за военнослужещите по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България; държавните служители по Закона за Министерството на вътрешните работи и по Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража, държавните служители по чл. 11 от Закона за пощенските услуги, държавните служители, осъществяващи дейността по охрана на съдебната власт по чл. 391 от Закона за съдебната власт, следователите и младши следователите; държавните служители от Държавна агенция “Национална сигурност”; служителите в Главна дирекция “Пожарна безопасност и защита на населението” на Министерство на вътрешните работи, изпълняващи някои от дейностите по чл. 52г, ал.2, т. 8 и 9 от Закона за МВР. Посоченият кръг лица се пенсионират и ако има поне две трети (18 години) действително изслужени на съответните длъжности, като правото на пенсия се преценява към датата на уволнението от съответната длъжност. До 31 декември 2014 г. включително, лицата, които са работили 10 години при условията на първа категория труд или 15 години при условията на втора категория труд могат да се пенсионират, ако имат сбор от осигурителен стаж и възраст 94 за жените и 100 за мъжете и са: 1) навършили възраст преди 1 януари 2012 г. 47 години за жените и 52 години за мъжете при първа категория труд или 52 години за жените и 57 години за мъжете при втора категория труд; 2) от 31 декември 2011 г. възрастта по т. 1 се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с 4 месеца за жените и мъжете до достигане на 48- годишна възраст за жените и 53-годишна възраст за мъжете при първа категория труд и 53 години за жените и 58 години за мъжете при втора категория труд. Завиши се периодът, от който се изчислява паричното обезщетение при временна неработоспособност или трудоустрояване от 12 на 18 месеца. Периодът, от който се изчислява паричното обезщетение при бременност и раждане също се завиши – от 18 на 24 месеца.

Прочетете още: Пенсионната рефорта (Досие)