
Държавата ще наложи увеличение на минималните осигурителни прагове за 2015 г. на браншовете, за които няма съгласие. Обсъжда се увеличаване на осигурителните вноски с 2 процентни пункта догодина.
Договорени са минималните осигурителни прагове за следващата година в малко над половината от икономическите дейности.
Постигнатият среден ръст е 4,2 на сто, съобщи за „Хоризонт“ вицепремиерът и министър на труда и социалната политика Йордан Христосков.
Срокът за договаряне на осигурителните прагове изтече на 19 септември. Работодатели и синдикати договориха значително повишаване на МОД в селското стопанство и търговията. С най-голямо увеличение са праговете в производство на мебели – с 13,2%, в производството на електросъоръжения – с 12,6%, а в производството на компютърна и комуникационна техника – с 11,3%
Министърът заплаши, че ще наложи административно увеличение в браншовете, в които не е постигната договореност между социалните партньори. През последните години липсата на споразумение водеше до запазване на прага, тъй като министърът не използва правото да увеличи сумите.
Минималните прагове засягат 19 процента от работещите, твърди Христосков, останалите получават повече. В хода на преговорите е отчетено увеличаването на минималната заплата до 380 лв.
За икономическите дейности без подписани споразумения представителите на синдикалните организации предлагат увеличение с размера на средния ръст в договорените браншове. Работодателските организации се обединиха около мнението за запазването на нивата на МОД и за следващата година в отраслите без договореност между работодатели и синдикати.
От интервюто става ясно, че министърът ще наложи увеличение в рамките на средното – с 4.2 на сто. Ефектът от увеличението на праговете ще бъде допълнителни приходи от 49 млн. лева за бюджета на общественото осигуряване.
В същото време отново на дневен ред застава вдигането на осигурителните вноски.
Вноската за пенсия да се увеличи с 1% от 1 януари 2015 г., а вноската за безработица – също с 1%, предвижда проект на Консултативния съвет по пенсионната реформа. Я от 1 януари 2019 г. отново се предвижда увеличението с още 1%. Сред набелязаните мерки е и по-сериозно повишение на максималния осигурителен доход, който сега е 2400 лв. Идеята е той да бъде 8-10 минимални заплати, което в момента прави 2720-3400 лв, твърди в. „Преса“.
Йордан Христосков категорично опроверга появили се в медии твърдения, че догодина няма да има ръст индексация на пенсиите заради големия процент дефлация тази година и поясни, че до края на годината се очаква дефлация около един процент. Но очакваното увеличение на средноосигурителния доход за тази година ще бъде около 4,8 на сто. Така че ако се приложи швейцарското правило за бюджета за следващата година, то в никакъв случай няма да има намаление на пенсиите догодина, нито пък нулево нарастване, тоест да бъдат замразени на същото ниво.
Швейцарското правило предвижда увеличаване на пенсиите с половината от инфлацията и половината от увеличението на осигурителния доход. При дадените параметри това предполага ръст с 1.9%.