От 31 март започна приемането на заявления за изплащане на компенсации по мярката 60/40, съобщи Агенцията по заетостта. Компенсациите се изплащат в два случая:

– за предприятия, попадащи в дейности като търговия на дребно в молове, ресторанти, хотели и т.н., чиято дейност е ограничена със заповед на министър или друг държавен орган;

– за предприятия, за които е постановено преустановяване на дейността или преминаване към непълно работно време по чл. 138, ал. 2 със заповед на ръководителя и ако приходите от продажби са спаднали с 20% през март 2020 г. спрямо март 2019 г.

Окончателният текст на Постановление № 55 от 30.03.2020 г. за определяне на условията и реда за изплащане на компенсации на работодатели с цел запазване на заетостта на работниците и служителите при извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г.  засега е достъпен само в Системата за правна информация на сайта на МС или тук

То ще бъде публикувано утре в Държавен вестник.

Заявления се подават месец за месец, става ясно от пресконференция на министъра на труда Деница Сачева и от съобщение на сайта на АЗ .

Документи от работодатели, кандидатстващи за изплащане на компенсации по реда на ПМС 55/2020 г., ще се приемат във всички дирекции „Бюро по труда” в страната в периода от 31-ви март до 21-ви април 2020 г.

За да кандидатстват, работодателите следва да представят в бюрото по труда, на чиято територия осъществяват дейност:

– Заявление за изплащане на компенсации и декларации (по образец);

– Списък на работниците и служителите, за които се подава заявление за изплащане на компенсации (по образец);

– Заповед за преустановяване на работа.

Агенцията е разработила процедура и образци на документи.

Налице са редица, и то съществени неясноти, на които постановлението и процедурата на дават отговор.

Сред по-важните от тях са:

– За какъв период ще се отнасят първите заявени компенсации? Логично е това да е периодът след 13 март (Постановлението влиза в сила от тази дата), освен ако дейността е прекратена с по-късна заповед, респективноно, ако е осъществено преминаване към непълно работно време на по-късна дата. Това не е указано изрично в постановлението. Освен това по отношение на културните организации дейността бе преустановена на 11 март, докато работата на туристическите агенции бе спряна със заповед на министъра на туризма от 17 март.

– Трябва ли да се подават едни и същи документи за всеки календарен месец? Очевидно, съдейки по заявленията на министър Сачева на пресконференцията и от обявения от АЗ краен срок. Но това не е записано в постановлението.

– Как ще се определя код на икономическа дейност (в заявлението се посочва както код за цялото предприятие, така и за отделните служители) за предприятия, които имат разнообразна дейност или са извършили промяна в дейността в резултат на извънредното положение? Ще се прави ли съпоставка с данните в Декларация 1?

– Как ще се процедира с лицата, които след преустановяване на работа са излезли в платен или неплатен отпуск или в отпуск по болест (например, за част от периода)? Нужно е да припомним, че съгласно чл.173а КТ, когато е постановено преустановяване на дейността по време на извънредно положение работодателят има право да предостави платения годишен отпуск на работника или служителя и без негово съгласие.

– Ще се връщат ли средства в случай на възстановяване на работа през периода на изплащане на компенсациите, ако работодателят не е уведомил писмено Агенцията по заетостта в срок от 3 дни от датата на издаване на заповедта за възстановяване на работа (чл. 8). Постановлението предвижда възстановяване на средства, ако не се изплати пълният размер на възнаграждението или ако бъдат съкратени работници. По-конкретно работодател, получил компенсации по реда на това постановление, който не изпълни задължението си по чл. 1, ал. 8 и чл. 2, ал. 1, т. 5 и 6 или декларира неверни данни по чл. 2, ал. 2, трябва да възстанови средствата, като не е определен ред и срок за това.

Важни допълнения: Крайният срок 21 април бе отменен. С изменение в ЗМДВИП бе решено държавата да поеме и 60% от осигурителните вноски, дължими от работодателя. Използвайте търсачката за актуални статии.

Прочетете повече за допустимите работоатели