Защо имейлите са вредни по време на ваканция

В епохата на мобилния интернет и смартфоните отпуските не са това, което бяха. Много хора се притесняват за трупащите се имейли, отговарят на обаждания на клиенти и следят как върви бизнеса.

Това е грешка. Лятната ваканция е повече от традиция. Това е времето за социални контакти, за смяна на перспективата и за почивка на ума.

Ежедневието ни залива с факти, новини и бърборене от всички посоки. Според проучване от 2011 г. обикновено за един ден приемаме информация, еквивалентна на около 174 вестника, пет пъти повече отколкото през 1986 г., пише Даниел Левитин от McGill University в NYT. В света има 21 274 телевизионни станции, които произвеждат 85000 часа програми всеки ден (по данни от 2003 г.), а ние гледаме средно от пет часа телевизия на ден. За всеки час видеоклипове, които гледате в YouTube, се качват 5999 часа ново видео!

Ако се чувствате претоварени, има причина: Капацитетът на обработка на информация на ума е ограничен. Това е резултат от еволюцията на способността на мозъка да насочва вниманието. Нашите мозъци имат два доминиращи модела внимание: мрежата за позитивни задачи и мрежата за негативни задачи (те се наричат ​​мрежи, тъй като включват мрежи от неврони, като електрически вериги в мозъка). Първата мрежа е активна, когато сте активно ангажирани в дадена задача и се фокусирате върху нея; това е централната изпълнителна власт. Мрежата на негативни задачи е активна, когато умът ви скита. Това е режимът на блуждаене и мечтание. Тези две мрежи работят като карбалка: когато едната е активна, другата не е.

Тази двустранна система е едно от коронните постижения на човешкия мозък, и фокусът, който тя осигурява, позволява да се обуздае огънят, да се построят  пирамидите, да се открие пеницилина и да се декодира човешкиият геном.
Но прозрението, довело до тях, вероятно идва от режима на блуждаене. Това състояние на ума, създаващо връзки между коренно различни идеи и мисли, е отговорно за нашите моменти на най-голяма креативност и прозрение, когато сме в състояние да решим проблемите, които преди са изглеждали нерешими. Може да сте на разходка, за пацарувате или да правите нещо, което не изисква продължително внимание и изведнъж – бум – появява се отговора на проблем, който ви е тормозил.
А третият компонент на тази система, филтърът на вниманието, помага да се ориентира то, да ни каже на какво да се обърне внимание и какво спокойно можем да пренебрегнем. Тези умения несъмнено са се развили, за да ни предупредят за хищници и други опасни ситуации. На постоянният поток от информация от Twitter, Facebook, Vine, Instagram, текстови съобщения и други подобни ангажират тази система, и ние се оказваме неспособни да задържаме вниманието си върху едно нещо за много дълго – проклятието на информационната епоха.

Винод Менон, професор по неврология в Станфорд и Даниел Левитин показват, че преходът между блуждаене и внимание се контролира в една част от мозъка, наречена инсула. Ако връзката между централната изпълнителна система и системата на блуждаене е като клатушка, инсулата – превключвателят на вниманието – е като възрастен, който натиска едната страна надолу, така че другата остава във въздуха. Ефикасността на този ключ варира от човек на човек, при някои функционира гладко, а при други е ръждясал. Но ако трябва да превключваме твърде често, се чувстваме уморени и малко замаяни, сякаш клатушката се движи твърде бързо.

Всеки нов статус във Facebook, всеки туит или текстово съобщение, което получавате от приятел, се конкурират за ресурсите на мозъка с важни въпроси, като това дали да вложите спестяванията си в акции или облигации или как най-добре да се споразумеете с приятел, с когото сте имали спор.
Ако искате да сте по-продуктивни и креативни, както и да имате повече енергия, науката диктува, че трябва да разделите деня си по проекти. Влизанията в социалната мрежа и проверките на имейли трябва да са по график, а не като постоянни прекъсвания на работата. Знаейки, че имате непрочетени имейли, източвате вниманието си. Вашият мозък продължава да мисли за това и се разсейвате. Какво може да пише в него? Дали е добра или лоша новина? По-добре е да премахнете автоматичното известяване за нови съобщения.

Увеличаване на творческия потенциал ще се случи по естествен път, ако опитомим мултитаскинга (вършеното на много неща едновременно) и се потопим в една единствена задача за определeни периоди от, да речем, 30 до 50 минути. Няколко проучвания са показали, че разходката сред природата или слушането на музика може да предизвика режима на блуждаене. Това действа като невронен бутон за нулиране, и дава перспектива на това, което правиш.

Тази радикална идея – че решаването на проблемите може да отнеме известно време и не винаги трябва да стане веднага – може да има дълбок ефект върху процеса на вземане на решения и дори за нашата икономика. Помислете за това: Според някои оценки, предотвратимите медицински грешки е третата водеща причина за смърт в САЩ, което представлява стотици хиляди смъртни случаи всяка година. Правилният отговор не винаги е най-бързият. Излизането навън невинаги е лошо. Вие не искате вашият пилот или авиодиспечер да го правят, докато те са на работа, но искате те да имат възможности за възстановяване. Много проучвания са показали, че хората, които работят извънредно, достигнат точка за намаляващата възвращаемост.

Дори 10-минутната дрямка може да подобри когнитивната функция и жизненост, да намали сънливостта и умората. Ако можем да се научим на редовни почивки – истински ваканции без работа – и да отделяме време за дрямка и съзерцание, ще бъдем в по-силна позиция да започнем решаването на големите проблеми.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *