uber

Uber: Регулации и иновации

Uber трудно би могла да намери по-неподходящо време за навлизане в България. Таксиметровата услуга, която от няколко месеца предизвиква крайни оценки по цял свят – от еуфория до отрицание, отново е във фокуса на общественото внимание, след като Индия наложи забрана заради случай на изнасилване от таксиметров шофьор.

У нас Uber предлага от тази седмица услугата UberX, засега само в София. Това е нискотарифно мобилно приложение за споделено пътуване, което свързва потребителите с регистрираните шофьори. Те не са професионални шофьори, но минават подбор, като едно от изискванията е чисто криминално минало, твърдят от компанията. Но се оказа, че шофьорът в Индия не е отговарял на това изискване.

Цените на пръв поглед изглеждат по-ниски от тези на таксиметровите компании – 0.70 лв. повикване, 0.40 лв. километър, като имаме още 0.20 за минута по време на целия превоз.

Потребителят има възможност да избере кола на база на оценките, оставени от други клиенти. Те получават предварителна информация за шофьора, виждат снимка и регистрацията на колата. Приложението позволява да се оставят отзиви в реално време, така че приятелите може да следят пътуването. Всичко това гарантира безопасността на потребителите, твърдят от компанията. Плащанията се извършват само с кредитни карти, затова е необходимо потребителят предварително да се е регистрирал и да е свалил приложението от  App/Play Store  за iOS, Android, Windows & BB.

Дали услугата, която по замисъл може да се ползва само от притежателите на смартфони, ще се наложи у нас, още не е ясно. Поне засега тя се възприема с ентусиазъм от младите. Но като се има предвид, че цените на традиционните таксита не са чак толкова високи, шансът на Uber у нас ще е в предлагането на по-добра услуга. По-добра означава липса на негативни изненади, по-нови коли, по-любезни шофьори. Но дали тя ще е по-сигурна, ако не е регулирана?

Противниците на Uber, опирайки се на съществуващите, често остарели закони, посочват липсата на сигурност за пътниците, отсъствието на гаранции за качеството и на лицензи, които се изискват от такситата. Истината, както обикновено, е по средата.

юбер

Кампанията срещу Uber

През последните дни има растяща съпротива срещу услугите на компанията. Властите в Сан Франциско и Лос Анджелис заведоха дело, посочвайки, че Uber подвежда потребителите по отношение на сигурността. Както и в Индия, основното обвнинение е за пропуски при проверката на миналото на шофьори, като американските власти специално подчертаха, че не се изискват пръстови отпечатъци при тази проверка.

В Испания, Тайланд и Колумбия бе въведена забрана за Uber.

Съдът в Рио де Женейро обяви услугата за незаконна и заплаши с изземване на колите на шофьорите. Брюксюл, а преди дни и Холандия обявиха услугата Uber Pop (най-евтината услуга, не се предлага у нас) извън закона.

През лятото също имаше сериозен дебат, когато първо в Берлин и Хамбург, а после и във Франкфурт забраниха услугата на Uber. Германия, която и бездруго е изостанала по отношение на интернет, трябва по-малко да се крие зад закона и да е по-открита, ако иска да стимулира търсенето, написа тогава FT. Много сектори – например, транспортът, телекомуникациите и търговията са свръхрегулирани, а да се започне бизнес е почти толкова трудно колкото и в Сенегал, посочва класацията на Световната банка.

Протестираха и водачите на таксиметрови коли в много европейски столици, притеснени от растящата конкуренция на шофьори-любители.

Дебатът за регулациите

Колкото по-регулиран е пазарът на таксиметрови услуги в дадена страна, толкова по-голяма заплаха е Uber. Съпротивата не е срещу идеята за използване на мобилните технологии, а заради лицензите. Отпадането им означава увеличаване на конкуренцията и именно това безпокои традиционните таксита и регулаторите.

Индийските власти например настояват, че шофьорите, използващи приложението Uber, трябва да се регистрират като таксита и да спазват регулациите за този тип дейност. Компанията от своя страна изисква единствено шофьорите да имат редовни документи за правоуправление. Именно спестяването от разходи за разрешителни, документация, таксиметрови апарати, застраховки и прочие, води до по-ниската цена.

Пренасяйки дебата на българска територия, трябва да припомним, че извършването на таксиметрови услуги е свързано с условия, които са спестени на шофьорите от Uber – например, таксиметрови апарати, психотестове. Максималната възраст на такситата у нас е 15 години (преди 10 години, толкова изисква и щатската компания). Шофьорите на традиционни таксита трябва да доказват благонадеждност и да отговарят на други изисквания – например, за задължителна почивка.

Много голяма част от забележките към Uber са свързани именно с подбора на шофьорите. Макар компанията да твърди, че следи за чисто криминално досие, имаше критики за пропуски.

Дилемата може да се сведе до следното: Кой преценява по-добре надежността на дадена услуга – потребителите (мъдростта на тълпата) или чиновниците, които гледат  формални критерии, но имат право на контрол – предварителен и последващ? Ако колата е стара, то чиновникът ще я спре, а потребителят само ще даде ниска оценка. Ако шофьорът пуши в колата или е груб, чиновникът няма да разбере за това, а потребителят ще даде лоша оценка. Но ако нещо тотално се обърка (например, ако попаднете на психопат или криминално проявен), потребителският рейтинг е нищожна защита.

Един друг въпрос са изискванията на НАП, включително за осигуровките на шофьорите и за въвеждане на апарати с фискална памет. Не е ясно как ще се следи, че шофьорите се самоосигуряват и плащат данъци.

Ключовото тук е, че плащанията са само с кредитни и дебитни карти, а  не в брой, като парите постъпват по сметка на Uber, която разпределя парите към шофьорите.

Но Законът за автомобилните превози е категоричен – който няма таксиметров апарат, се наказва с глоба от 500 лева, а компанията – 1500 лева. За неиздаване на документ за платената цена глобата е 700 лева.

Компанията е само платформа, която улеснява доставката на услуга. Тя не е работодател на шофьорите. Следователно те би следвало да декларират получените доходи. Uber извършва дейност през дружество, регистрирано в България, и ако и плащанията са през софийския офис, то тя трябва да удържа данък преди плащането, както е за хонорарите.

Труден контрол

При извършване на таксиметров превоз без разрешение автомобилната администрация може  да спре от движение автомобила за срок от шест месеца, а при повторно нарушение да изпрати колата за една година на наказателен паркинг, да отнеме талона и т.н. Глобите започват от 1500 лева.

Извършването на превоз на пътници срещу заплащане без разрешение е нарушение на закона, казаха от Министерството на транспорта. Но то е трудно доказауемо. Когато не става дума за (обозначен) таксиметров превоз или за товарни автомобили, автомобилната администрация може да спира коли само заедно с полицията. За да се докаже, че превозът е срещу заплащане ще са необходими свидетелски показания и ако пътниците откажат да се явят пред съда, този акт ще падне.

Органите на автомобилната инспекция могат да проверяват офисите само на автомобилни фирми, но Uber не е такава компания. Тя е платформа, която свързва потребители на транспортна услуга.

Нужда от правила

Това показва, че е налице законова празнота. Утре някой може да предложи междуградски превоз на пътници или превоз с камиони въз основа на интернет платформа, коментират от Министерството на транспорта. До този момент от Uber, които подготвиха навлизането си в България едва ли не в пълна секретност, не са потърсили контакт с автомобилната администрация.

Други институции, които биха имали отношение към случая като Министерството на икономиката и Комисията за защита на конкуренцията още не са взели отношение.

Възможно е въпросът да се обсъди в парламента, ако транспортната или бюджетната комисия бъдат сезирани. Има широко поле от въпроси, които трябва да бъдат уредени – като се започне от изискванията, на които трябва да отговарят шофьорите, и се стигне до контрола върху отчитането. Uber отчитат изминатите километри чрез GPS и е в интерес на всички да има гаранция от трета страна. Най-лесното е да не се прави нищо и да се обяви компанията извън закона.

Навлизането на Uber, както по-рано – на bitcoin, ще е изпитание за държавните институции, които, както демонстрира досегашният опит, рядко показват гъвкавост.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *