
„Спестете си срещата с Националната агенция за приходите“ е мотото на данъчната кампания за 2014 г. Целта е да се насърчи подаването на данъчните декларации по електронен път.
Над 70% от бизнеса вече ползват електронните услуги на НАП. Малко са обаче гражданите, които се възползват от тази възможност, като основната причина е изискването за електронен подпис.
По наши изчисления, над 50 млн. декларации постъпват по електронен път. Това във финансово изражение са около 330 млн. лв., които физическите лица и фирмите спестяват от това, че не посещават нашите офиси. С около 4 лв. на месец, те си спестяват повече от 20 лв. на месец, от това, че няма да изпращат служители в НАП, коментира Боряна Георгиева – директор на дирекция „Обслужване на клиенти“.
Затова НАП планира да иницира законодателни промени, чрез които с персоналния идентификационен код (ПИК) гражданите да могат да подават и данъчни декларации, без да е необходим електронен подпис. Това обаче може да се случи най-рано от началото на 2015 г.
До момента НАП е издала 150 000 кода. С ПИК могат да се правят основно справки – за трудови договори, за осигурителния доход – върху каква сума работодателите внасят осигурителни вноски, справка за индивидуалните партиди по ДЗПО – в кой пенсионен фонд е осигурен гражданинът и каква е натрупаната сума до момента по партидата, както и за извършените плащания и разпределението на сумите по задължения.
„Плащането на осигурителни данъци и вноски няма да стане по-приятно, но поне ще стане по-лесно, заяви говорителят Росен Бъчваров. Има много важни промени по отношение на облагането. Беше приет изцяло нов институт на разсрочване и отсрочване, който е значително по-лесен. Друга новост е режимът на касова отчетност. „Към момента, тази процедура се използва сравнително плахо”, каза той. Друга промяна е обратното начисляване на данъка.
Няма съществени проблеми по отношение на юридическите лица и кръгът на данъчните облекчения се запазва непроменен.
Крайният срок за подаване на декларациите и плащане на данъците е 30 април, напомнят от НАП.
Отстъпка от 5% получават тези, които подадат декларациите си и платят задълженията си до 10 февруари. До 30 април самоосигуряващите се лица трябва да подадат не само данъчната декларация, но и осигурителната Декларация, образец 6, с която се формира тяхното задължение за осигурителни вноски.