
Кабинетът гласува проекта на закон за държавния бюджет за 2014 г. Той одобри и проекта на закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2014 г.и проекта за закон на за бюджета на НЗОК.
Проектът на държавния бюджет предвижда приходи в размер на 30 886,0 млн. лв. (37,9% от БВП, което е увеличение с 501,2 млн. лв. в сравнение с 2013 г.). Разходите са в размер на 32 358,3 млн. лв. (39,7% от БВП при ограничение от 40% от БВП, което представлява ръст от 380,1 млн. лв. спрямо 2013 г.).
В периода 2014-2016 г. предвиденото бюджетно салдо по консолидираната фискална програма е дефицит в размер на 1,8% от БВП за 2014 г., 1,5% от БВП за 2015 г. и 1,1% от БВП за 2016 година при растеж на БВП от 1,8% за 2014 г., 2,9% за 2015 г. и 3,4% за 2016 година.
През 2014 г. се предвижда дългът да възлезе на 18 млрд. лв., което е изменение от 3,4 млрд. лв. спрямо очакваното ниво на държавния дълг към края на 2013 г.
Правителството залага реализирането на Публична инвестиционна програма „Растеж и устойчиво развитие на регионите“ в размер на 500 млн. лева. Тя представлява нов механизъм за финансиране на публични инвестиционни проекти и програми на конкурентен принцип, чрез който разходите ще се обвържат по-тясно с поетите в управленската програма ангажименти. Въвеждането на този механизъм ще стимулира активността на министерствата и местните власти и ще допринесе за повишаване качеството на бюджетните им предложения.
Предвиденият нов механизъм за допълнително финансиране в размер на 100 млн. лв. в системата на образованието ще повиши квалификацията на работната сила в дългосрочен план с положителен ефект върху нарастването на производителността на труда.
Както вече писахме, за първи път социалното министерство ще разполага с най-голям бюджет, което отчасти се дължи на съкращаване на средствата за отбрана и сигурност.
Проектът за бюджет на ДОО предвижда запазване размерите и съотношенията на осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване.
Размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” се запазва на нивото от 2013 г. – 17,8% за родените преди 1 януари 1960 г. при запазено съотношение 9,9 за сметка на работодателя и 7,9 за сметка на работника, и 12,8% за лицата, родени след 31 декември 1959 г., съответно при съотношение 7,1/5,7, както и размера на вноската за работещите в специалните ведомства, които се пенсионират по чл.69 от КСО.
Държавното участие във финансирането на фонд „Пенсии” се запазва, като държавата ще осигури трансфер в размер на 12 на сто от осигурителния доход за всяко осигурено във фонда лице.
Не се предвижда промяна на съотношенията между работодател и работник за останалите осигурителни рискове, като те остават съответно 60 към 40 на сто. За 2014 г. техните размери са, както следва:
– фонд „Общо заболяване и майчинство“ – 3,5 на сто;
– фонд „Безработица” – 1 на сто;
– фонд „Трудова злополука и професионална болест”- диференцирано от 0,4 до 1,1 за сметка на работодателя.
Минималните осигурителни прагове по основните икономически дейности и групи професии нарастват средно с 2,6% за 2014 г. в сравнение с 2013 г. с ефект върху приходите от около 22,7 млн. лв. увеличение. Това означава, че не се приемат високите прагове за лекарите. За 2014 г. са договорени минималните осигурителни прагове за 43 икономически дейности със средно увеличение спрямо 2013 г. от 3%. За останалите икономически дейности, където не бяха постигнати споразумения, са запазени минималните осигурителни прагове за 2013 г.
Диференцираният минимален осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, съобразно облагаемия им доход за 2012 г., съответно 420 лв., 450 лв., 500 лв. и 550 лв., се запазва на нивото на 2013 г.
Максималният месечен размер на осигурителния доход става 2400 лв. през 2014 г. Ефектът върху приходите на ДОО от увеличението на максималния осигурителен доход е около 36,9 млн. лв. допълнителен приход от осигурителни вноски. Броят на осигурените лица с осигурителен доход, ограничен на максималния към 30.06.2013 г., е около 90 хиляди, от които около 17 хиляди са с действителен деклариран доход до 2400 лв.
За 2014 г. не се правят вноски за фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“. Максималният размер на гарантираните вземания е 1200 лв. Размерът на гарантираните вземания е шест начислени, но неизплатени месечни трудови възнаграждения и парични обезщетения през последните 12 месеца.
Запазва се размерът на осигурителната вноска за Учителския пенсионен фонд – 4,3 на сто за сметка на осигурителя.
В областта на разходите са заложени следните политики:
– запазват се възрастта и осигурителният стаж за пенсиониране по чл. 68 от КСО на достигнатите нива от 2013 г. – необходимата възраст е 60 г. и 8 м. за жените и 63 г. и 8 м. за мъжете, а необходимият осигурителен стаж за трета категория труд е 34 г. и 8 м. за жените и 37 г. и 8 м. за мъжете.
– осъвременяването на пенсиите се извършва от 1 юли на съответната година с процент, равен на 50 на сто от индекса на потребителските цени и 50 на сто от нарастването на средния осигурителен доход през 2013 г.;
– минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст се променя по правилото на осъвременяване на пенсиите;
– максималният размер на получаваните една или повече пенсии се запазва в размер на 35 на сто от максималния осигурителен доход и се променя от 1 юли 2014 г.;
– вдовишката добавка се запазва в размер на 26,5 на сто от пенсията/пенсиите на починалия съпруг или съпруга;
– запазва се минималният дневен размер на обезщетението за безработица – 7,20 лв., и ограничението му на ниво от 60 на сто от осигурителния доход на лицето преди загубата на работа;
– запазва се периодът, от който се изчисляват краткосрочните обезщетения при временна неработоспособност – 18 календарни месеца, а при бременност и раждане и безработица – 24 месеца;
– запазва се режимът на изплащане на паричните обезщетения за временна неработоспособност съгласно чл. 40, ал. 5 на КСО – първите три работни дни се изплащат от осигурителя в размер 70 на сто от среднодневното брутно възнаграждение, а от 4-ия ден на настъпване на неработоспособността – от държавното обществено осигуряване;
– запазва се периодът на изплащане на паричното обезщетение за бременност и раждане на 410 дни;
– увеличава се размерът на обезщетението за отглеждане на малко дете от една до двегодишна възраст на 340 лв.;
– запазва се размерът на еднократната помощ при смърт на осигурено лице – 540 лв.
Според бюджета на Националната здравноосигурителна каса през 2014 година тя ще разполага с 2 823 110 хил. лв., от които 2 472 462 хил. лв. са за здравноосигурителни плащания.
За болнична медицинска помощ в бюджета са предвидени 988 128 хил. лв., за лекарствени продукти – 556 000 хил. лв., в т. ч. лекарствени продукти и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение в размер на 527 000 хил. лв. За лекарствена терапия при злокачествени заболявания са предвидени 145 000 хил. лв.
Предвидените средства за плащания от трансфери от Министерството на здравеопазването (МЗ) са общо в размер на 13 400 хил. лв. Те са предназначени за дейности по амбулаторно проследяване на болни с психични заболявания и на болни с кожно-венерически заболявания, както и за интензивно лечение. В тези средства е включена и сумата за доплащане на частта от потребителската такса, която е разлика над 1 лев за пенсионерите.
В бюджета на НЗОК са предвидени и 1 000 хил. лв. за дейностите за асистирана репродукция, които са започнали през 2013 г. От 2014 г. финансирането на тази дейност отново преминава в МЗ.
Предвидени са и 104 834 хил. лв. за други здравноосигурителни плащания.