Big Data: Как алгоритмите предвиждат бъдещето

Много компании по света преоткриват ежедневно един огромен ресурс, който те и техните клиенти произвеждат всеки ден – данните.

Изразът Биг Брадър вече не е актуален, новият шлагер се нарича Биг Дейта – това са тези технологии, които позволяват на големите компании по света да предвидят следващата ни покупка, маршрут или поведение в мрежата, пише „Шпигел“.

Автори като професора от Оксфорд Виктор Майер Шьонбергер наричат това революция. Според него, големите данни (или Big Data, както е заглавието на неговата книга) променят работната ни среда и дори начина, по който мислим.

Според дефиницията на Gartner Биг Дейта са информационни активи с голям обем, висока скорост и голямо разнообразие, които изискват разходно-ефективни, иновативни форми на обработка на информацията с оглед на вземането на решения. Ако Биг Брадър изисква да се следи всичко (например, да се подслушват разговори), Биг Дейта позволява да се предвиждат събития въз основа на повтарящи се модели.

Най-важното тук не е растящият обем информация. През 2012 г. са били създадени 2.8 зетабайта информация. Един зетабайт е равен на 1,000,000,000,000,000,000 килобайта. Според експертите обемът на новите данни може да нарасне до 40 зетабайта през 2020 г. Ще бъдат необходими около 250 млн. DVD, за да се съхрани информацията, транферирана само за един ден през интернет. Този обем се удвоява на всеки две години.
Възходът на дигиталната икономика стои в основата на тази тенденция. През 2000 г. само една четвърт от информацията е била на цифров носител, по-голямата част се е съхранявала на хартия, филми и други аналогови носители. Днес само 2% от информацията не е дигитална, съобщава Foreign Affairs, чиято последна корица е за големите данни.

Новата тенденция засяга начина, по който компаниите, правителствените агенции и учените интерпретират и анализират информационните си ресурси. Той като съхранението на данни не струва почти нищо, а компютрите са бързи, може да се свържат огромни количества информация. Алгоритмите са тези, които създават ред в хаоса. Те откриват непознати преди модели и нови взаимовръзки и схеми.

Компаниите за кредитни карти вече са в състояние бързо да различат необичайна активност и автоматично да предупредят картодържателите когато от картите им са изтеглят големи суми на места, които преди те не са посещавали. Енергийните компании използват анализ на данни за времето, за да определят къде точно е идеалното място за вятърните паркове. Столицата на Швеция Стокхолм започна да използва алгоритми, за да управлява трафика и в резултат времето за придвижване в центъра на града бе съкратено наполовина, а емисиите – с 10 процента. Онлайн търговците използва анализи на данни, за да оптимизират продажбите си. Популярната фраза „Потребителите, които купиха тази стока, също така купиха и …” е само един пример за този подход. Или пък предупреждението, което Gmail често отправя „Similar messages were used to steal people’s personal information“.

Места като Facebook и Google са Биг Дейта от най-чист вид. Техният бизнес модел е основан на събирането, анализирането и маркетирането на информация за клиентите им, чрез продажба на реклами, скроени според профила на облъчваното лице. Тази гигантска база данни и идеята за възможната употреба на повече от 1 милиард профила на потребители бе оценена на най-малко 100 млрд. долара от инвеститорите във Facebook.

Перспективата за превръщане на информационните находки в пари подхранва фантазиите на бизнеса в много индустрии, от супермаркетите и автомобилната индустрия до банките и застрахователните компании. Според данни, публикувани от индустриалната асоциация Bitkom, продажбите, свързани с приложения за Биг Дейта в световен мащаб, достигат 4.60 милиарда евро през 2012 година. Този брой се очаква да нарасне до около 16 милиарда евро през  2016 година.
Безброй големи приложения за анализ на данни също се изпитват в областта на медицината и науката. Дори и в публичния сектор, по-специално в полицейските управления и агенциите за сигурност, които невинаги са напредничави, когато става въпрос за ИТ, признават потенциалните ползи.

Това, което пленява толкова много хора, е обещанието за поглед в бъдещето, благодарение на скоростта, с която огромни количества данни могат да бъдат анализирани. В действителност, алгоритмите позволяват удивително точни прогнози на човешкото поведение, било то пред рафтовете в супермаркетите, на пътя, или когато става въпрос за използване на кредитни карти.
Американският специалист Нейт Силвър например прогнозира резултатите от последните президентски избори в САЩ по-рано и по-точно от всички демографи.

Какво означава това за бизнеса?

Един ден всички данни ще бъдат Big Data, твърдят от Gartner. Огромни обеми от структурирани и неструктурирани данни ще бъдат събрани, обработени и анализирани в реално време, за да разкрият неочаквани връзки, уникални прозрения и може би да предскажат бъдещето.
Но както става с всеки нов термин, който се създава вълнение на пазара, наложилите се производители ребрандират продуктите, търговците насищане на пейзаж с решения в духа на новата мода, а инвеститорите се тълпят около тях..
Вярно е, че много организации са предвидили изразходване на значителни средства за такива проекти; 42 на сто са внедрили технологии за анализ на големи данни до края на 2012 г., според проучване на Gartner. Но по-малко от 15 на сто имат стратегия.

Големите данни могат да създадат стойност за бизнеса по много начини, но изследователите от Gartner ги обобщават в три вида категории в статия за „Файненшъл таймс”: По-информирани решения, скрити модели (прозрения) и автоматизиране на бизнес процесите.

В първия случай може да се подобрят решенията за цени, промоции, числеността на персонала или инвестиции. Например Wal-Mart ориентира онлайн купувачите как да намерят това, което търсят, по-бързо. Тя разработи алгоритъм, който се учи на семантично търсене като използва данни за кликванията на неговите 45 милиона купувачи месечно, в съчетание с данни от социалните мрежи за популярността на неговите продукти.
Получената в резултат търсачка „Polaris“ е довела до 10-15 на сто увеличение на онлайн посетителите, които завършват на покупката (или около 1 млрд. долара в продажби), пише „Файненшъл таймс“.

Някои възможности са очевидни само при проучване на големи набори от подробни данни. Затова много организации търсят в Биг Дейта скрити модели, които преди това са били недостъпни за анализ.
Climate Corp, създадена от бивши служители на Google, предлага застраховка на земеделски култури в развиващите се страни. Компанията непрекъснато събира метеорологични и почвени данни за 500 000 места по света. Комплексният анализ позволява да се прогнозират метеорологичните рискове за определени култури на съответните места. Това осигурява предимство пред другите застрахователи и дава възможност на земеделските производители в Азия и Африка да поемат риска от закупуване на семена и селскостопанско оборудване, които те иначе не биха могли да си позволят.

На последно място, новата технология може да се използва за анализ в реално време и автоматично вземане на решения.
Една от пекарните на „Макдоналдс “ използва графичен анализ, за ​​да контролира хиляди кифлички – по цвят, размер и дори разпределение на сусаменото семе. Това позволява незабавно коригиране на изпичането им, за да се получат еднакви кифли и да се намалят отпадъците. Фото анализът се използва и за оптимизиране на качеството на пържените картофки.

[fb_button]

Етикети на тази статия

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>