пари

Противно на мнението, че само хората в бедните райони и работещите в сивия сектор се вълнуват от минималната работна заплата, нейният размер засяга много други плащания.

Въпреки че много обезщетения и такси бяха отвързани от минималната работна заплата, тя все още служи като основа за изчисляване на доходи, които ще бъдат засегнати от предстоящото от 1 януари увеличение на минималната работна заплата от 310 на 340 лева.

Заети на трудов договор

Не само не можете да назначите човек на пълен работен ден за по-малко от 340 лева, но и сте длъжни да му плащате поне минималната заплата за месеца (но не по-малко от 60% от уговореното), ако човекът си е вършил работата.

По подобен начин са гарантирани и други плащания, например, по договор за ученичество.

С минималната работна заплата са съобразени на практика и плащанията по програми за събсудирана заетост. Много от социалните плащания през последните години бяха отвързани от минималната заплата и се променят с изрични текстове в бюджетните закони.

Осигурителни вноски

Според чл. 6, ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) осигурителните вноски за работниците и служителите и за лицата по чл. 4, ал. 1, т. 7 и 8 КСО (това са изпълнителите по договори за управление и контрол на търговски дружества, едноличните търговци, неперсонифицираните дружества, синдиците и ликвидаторите, както и лицата, упражняващи трудова дейност и получаващи доходи на изборни длъжности), за които не е определен минимален осигурителен доход, се дължат върху получените, включително начислените и неизплатените, брутни месечни възнаграждения или неначислените месечни възнаграждения, но върху не по-малко от МРЗ
Осигурителните вноски за лицата по чл. 4, ал. 1, т. 9 (специализанти) се дължат върху получените възнаграждения, но върху не по-малко от минималната месечна работна заплата за страната.
Според чл. 4, ал. 3, т. 5 КСО от размера на минималната работна заплата (след приспадане на разходи) зависи социалното осигуряване на лицата, работещи по граждански договори, които не са осигурени на друго основание през съответния месец. Ако са осигурени на друго основание – независимо от възнаграждението.

От МРЗ зависи и изчисляването на осигурителния стаж съгласно чл. 9 КСО и Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж

Обезщетения от НОИ

Дневното парично обезщетение при бременност и раждане съгласно чл. 49 КСО, но не може да бъде по-малко от минималната дневна работна заплата, въпреки, че по принцип е равно на 90 на сто от дохода, върху който майката се е осигурявала.

Съгласно чл. 41, ал. 2 КСО дневното парично обезщетение за болест или трудова злополука също се определя от среднодневния осигурителен доход (80 на сто) за последните 18 календарни месеца, предхождащи месеца на настъпване на неработоспособността. Обаче в редица случаи, то зависи от среднодневната МРЗ за съответния период, например, ако лицето не е било осигурено за общо заболяване и майчинство;ползвало е неплатен отпуск, който се зачита за трудов или служебен стаж; отпуск за отглеждане на малко дете; както и когато е било осигурено по законодателството на друга държава по условията на международен договор, по който Република България е страна.

По аналогичен начин размерът на обезщетението за безработица в някои случаи също е обвързан с МРЗ. Съгласно чл. 54б, ал. 6 КСО лицата, наети на работа на непълно работно време в срока за изплащане на паричното обезщетение и получаващи възнаграждение по-малко от минималната работна заплата, установена за страната, имат право на обезщетение за безработица в размер 50 на сто от полагащото им се парично обезщетение за оставащия период на изплащането.
Според чл. 54б, ал. 7 КСО, когато в периода на последните 18 календарни месеца, от който се определя среднодневното възнаграждение или среднодневният осигурителен доход, база за изчисляване на обезщетението за безработица, се включва време, което се зачита за осигурителен стаж, без да се дължат осигурителни вноски, или през което лицето не е осигурено за безработица, при определяне на осигурителния доход се вземат съответно среднодневната МРЗ за съответния период. Такива случаи са времето на платен и неплатен отпуск за отглеждане на дете, на неплатен отпуск за временна неработоспособност и за бременност и раждане и на неплатен отпуск до 30 работни дни през една календарна година и др.

Други плащания, свързани с минималната работна заплата

Съгласно чл. 22 от Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя от минималната работна заплата зависят гарантираните вземания на работниците, които са работили при фалиралия работодател по-малко от три месеца.

Като процент от от МРЗ са възнагражденията на доброволците от доброволните формирования в общините за обучение и за изпълнение на задачи за защита при бедствия по Наредбата за условията, реда за получаване и размерите на възнагражденията на доброволците за обучение и за изпълнение на задачи за защита при бедствия (чл. 7) – 100% за обучения и 200% за спасителни операции.

Според чл. 57в от Правилника за прилагане на Закона за закрила на детето размерът на месечното възнаграждение на професионалното приемно семейство не може да бъде по-малък от:
за едно дете – 150 на сто от МРЗ;
за две деца – 160 на сто от МРЗ;
за три или повече деца – 170 на сто от МРЗ.