Правителството обяви пакет от мерки за преодоляване на последиците от новото затваряне на бизнеси на стойност 400 млн. лева. От тях две са нови и засягат лица, които не работят, а третата нова мярка (или мерки) е за бизнеса и още не е ясна.

Първите две мерки са насочени към родители на деца, които са оставени принудително вкъщи, както и към хора, работещи в затворените магазини, ресторанти и т. н., които са в неплатен отпуск. Окончателните текстове бяха публикувани на 27 ноември.

Първата сравнително нова мярка е подкрепа на родители с деца, които учат онлайн. За нея е осигурен ресурс от 73 млн. лева.
От нея могат да се възползват семейства с деца до 14-годишна възраст, когато двамата или единият от работещите родители, или родител, отглеждащ сам дете:
– не могат да извършват дистанционна работа от вкъщи и нямат възможност да ползват платен отпуск или правото вече е реализирано пропорционално на отработеното време от началото на годината;
– са останали без работа, имат регистрация в дирекция „Бюро по труда“, но нямат право на обезщетение за безработица или размерът на получаваното обезщетение за предходният месец е по-ниско или равно на границата за достъп до тази помощ – месечната минимална работна заплата, определена за страната;
– са самоосигуряващи се лица, които не могат да упражняват занятието си поради въведените ограничения във връзка с извънредното положение или извънредната епидемична обстановка;
– не получават обезщетение за бременност и раждане.
Като семейство се третират съвместно живеещи родители без сключен граждански брак, които съжителстват на един настоящ адрес заедно с техните ненавършили пълнолетие деца, както и с навършилите пълнолетие, ако продължават да учат, до завършване на средното им образование, но не по-късно от навършване на 20-годишна възраст (родени и припознати с изключение на сключилите брак).

Максималният размер на целевата помощ за семейство с едно дете е 610 лв., а за семейства с две и повече деца – 915 лв.

Мярката бе въведена през септември, но тогава критерият бе доходът на член от семейството да е под МРЗ. След промяна, която още не е публикувана в ДВ, помощта ще се отпуска на семейства с доход, по-нисък или равен на 150 % от минималната работна заплата. Месечният доход на семейство с 1 дете не бива да надвишава 2745 лв., а на семейство с две деца – 3660 лв. Има се предвид средномесечен доход на човек за месеца, в който в училището са въведени ограничения.
Новата месечна целева помощ ще се отпуска от дирекция „Социално подпомагане“ по настоящ адрес на родителите, въз основа на подадено заявление-декларация по образец, към което е приложена служебна бележка от работодателя, че служителят е в неплатен отпуск. Самоосигуряващите се трябва да заяват в НАП прекратяване на дейността (според указанията на АСП, всъщност би следвало да е достатъчно прекъсване на дейността).
Досега се изискваше да се представи уведомление от детската градина или училището (по имейл или в електронен дневник), общината или РЗИ, че детето минава на обучение от разстояние с решение на директор, на областен или общински щаб или е под карантина. Не е ясно дали това ще остане след заповедта на министъра на здравеопазването, според която всички деца се обучават от разстояние или не посещават детска градина.
Заявленията за помощта и служебните бележки могат да се подават и сканирани или снимани на имейл: ao@asp.government.bg, по пощата или чрез системата за сигурно електронно връчване, с електронен подпис (тук)

За повече подробности – ПМС  № 218 от 17.08.2020 г. за допълнение на Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане (чл. 16б) и ПМС 322 от 23.11.2020 г. за изменение на чл. 16б (изтеглете ПМС 322 тук)

Втората нова мярка е помощта от 24 лв. на ден, която ще се изплаща директно на работниците от бизнеси, засегнати от ограниченията. Сумата от 24 лева е равна на 80% от минималната дневна надница при 8-часов работен ден. Заповедта на министъра на здравеопазването засяга и фирми, които не могат да осигурят дистанционна работа. Това е съществена разлика с компенсациите по ПМС 151 (мярката 60/40), които не се отнасяха само до затворените бизнеси. На 27 ноември социалният министър Деница Сачева подписа заповед,с която определя кодовете на икономически дейности, за които са въведени временни ограничения за осъществяване на дейност с акт на държавен орган в периода на обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка.

Директното изплащане е втората разлика с мярката 60/40, при която компенсацията се изплаща чрез работодателя (по-точно той поема ангажимент да изплати договорената заплата за сметка на държавна субсидия в размер на 60%). Работниците подават декларации пред работодателя с посочена банкова сметка, а той решава кога да подава документите в АЗ. Според чл. 7 от постановлението „сумите за компенсации са дължими от датата на решението за одобряване на документите“ от комисиите в „Бюро по труда“, но не по-рано от началната дата на неплатения отпуск във връзка с преустановяване. Това означава, че компенсациите може да не покрият целия период на неплатен отпуск, което е несправедливо.
Друга разлика с мярката 60/40 е, че размерът на компенсацията е фиксиран и е 80% от МРЗ.

Проектът на ПМС бе разгледан от НСТС на 19 ноември и одобрен от правителството на 25 ноември. За тази мярка са осигурени 50 млн. лева и се очаква да обхване 50 000 души. Това показва, че мярката е разчетена за два месеца, въпреки че засега ограниченията се въвеждат до 21 декември.

Компенсацията за заетите на 8-часов работен ден е в размер на 24 лева за всеки ден неплатен отпуск. В случаите на непълно работно време размерът на компенсацията ще се определя пропорционално на уговореното работно време в трудовия договор.

За помощта могат да кандидатстват работници и служители, осигурени в икономически дейности, за които са въведени временни ограничения от държавен орган в периода на обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка. Компенсациите се изплащат, когато работниците и служителите от икономическите дейности са в неплатен отпуск по реда на чл. 160, ал. 1 от КТ поради въведените временни ограничения.  Напомняме, че се предвижда през 2020 г. (и вероятно през 2021 г.) неплатен отпуск до 60 дни годишно да се признава за трудов стаж.

Работодателите са длъжни да запазят заетостта на работниците и служителите, за период, който е равен на този, през който са изплащани компенсации. Те трябва да информират работещите за възможностите да получават средства по правителственото постановление. Желаещите да получат тази финансова подкрепа е необходимо да предоставят на работодателя писмена декларация по образец, в която посочват периода за ползване на неплатен отпуск и банкова сметка, по която да се изплащат компенсациите.

Според предварителния текст „компенсациите, изплатени по реда на това Постановление представляват необлагаем доход по смисъла на чл. 13, ал. 1, т. 15 от ЗДДФЛ.“ За времето на неплатения отпуск следва да се правят здравни вноски (по общия ред).

Очаква се кандидатстването пред АЗ да започне от понеделник, 30 ноември.

Вижте документацията на АЗ

Текст на постановлението в ДВ

Освен това от изявление на икономическия министър Лъчезар Борисов стана ясно, че се подготвя нова мярка в подкрепа на бизнеса в размер на 156 млн. лева. Средствата ще дойдат по линия на ОП Иновации и конкурентоспособност и за сметка на други две мерки. Разработва се схема за ликвидна подкрепа на бизнеса на база на два критерия. Единият са фиксираните разходи, тоест разходите, които фирмите правят, дори когато нямат приходи. Този критерий обаче е силно зависим от секторна принадлежност. Вторият и по-вероятен критерий е процент от оборота, който компаниите са загубили за трите седмици на частичен локдаун, обясни по време на брифинг министърът.