Тейлър Суифт

Преди дни Тейлър Суифт разтърси високотехноличния бизнес, предизвиквайки Apple да преразгледа политиката си на авторски права на музикантите. Гигантът, който напоследък опитва да възвърне позиции на музикалния пазар чрез услугата Епъл Мюзик (Apple Music), беше решил, че докато не получава такси от потребителите през т. нар. пробен период, не дължи нищо и на музикантите, чиито парчета излъчва. Певицата принуди компанията за броени часове да промени решението си. Този епизод накара мнозина да се вгледат в бизнес модела на набиращите скорост стрийминг услуги.
Писмото на Тейлър Суифт идва на фона на поредица новини за еспанзия в този сектор. Спотифай (Spotify) набра финансиране за над 500 млн. долара този месец, като по този начин лидерът в стрийминга вече е оценен на 8.5 млрд. долара. Абонатите на шведския стартъп се удвоиха през последната година до 20 милиона, което дава сериозно предимство на компанията в битката на този бързо растящ пазар. Други 55 милиона слушат безплатната услуга на Spotify, която се финансира с излъчване на реклами.
Но в неделя Apple даде ясен сигнал за амбицията си да доминира на този зараждащ се пазар на всяка цена – дори ако това означава да пожертва част от феноменалните кешови резерви от 200 млрд. долара.
стриймингДни преди пускането на Apple Music – новата абонаментна услуга за стрийминг на музика на стойност 9.99 долара, компанията бе залята от множество критики от артисти и независими звукозаписни компании по отношение на ключовите условия. Тейлър Суифт протестира конкретно срещу отказа на компанията да плаща на артистите през безплатния тримесечен тестов период. Apple реагира незабавно с обещание да преразгледа клаузата, а Еди Кю, вицепрезидентът за интернет услугите, написа в Туитър “We hear you @taylorswift13 and indie artists. Love, Apple.” („Чуваме ви, Тейлър Суифт и незавасими артисти. С любов, Apple).
Решението на Apple за отдели повече пари за хонорари на артистите бе приветствано в музикалния бранш, но то представлява зловещо развитие за Spotify, пише „Файненшъл таймс”. Apple ще задържа 28.5% от приходите от музикалната услуга в САЩ (27% в Европа), докато за шведската компания този процент е 30 на сто. Губещият стартъп вече е под натиска от държателите на авторски права, включително Суифт, който изтегли песните си от Спотифай през миналата година. Марк Мълиган от Midia Research определя това натиск над пазарния лидер.
Големият проблем за Spotify е, че нейната способност за прави пари зависи от милостта на притежателите на авторски права. Те включват Universal Music, Sony Music Entertainment и Warner Music Group на Лен Блаватник, всеки от които има малък дял в компанията. Според условията на договора, компания плаща 70% от приходите на звукозаписните компании. През 2014 г. разходите за продажбите на Spotify са на стойност над 81% от нейните приходи на стойност 1 млрд. лева. След отчитане на постоянните разходи за персонал и инфраструктура, нетната загуба а 162 млн. евро.
Ако Spotify бъде принудена от Apple да увеличи лицензионните такси за звукозаписните компании (до 73%), това ще бъде катастрофа.
За Apple, която трансформира музикалния пазар преди 12 години чрез даунлоуда на iTunes, придобиването на по-голям дял от стрийминга е ключово. Причината не е, че стриймингът е печеливша услуга, а защото една атрактивна музикална услуга би подкрепила основния бизнес на компанията – да продава устройства като iPhone.

Междувременно Google и нейното поделение YouTube също инвестират в музикални услуги. Тук също е налице опит да са подкрепи основния бизнес за сметка на губещи музикални услуги.
Във вторник компанията обяви безплатна стрийминг услуга. Google Play Music ще позволи на хората да прослушват песни на базата на зададени теми като денс парти. Ако искат да слушат конкретни песни, да запазят парчетата офлайн или да премахнат рекламите, потребителите трябва да се абонират за платената услуга, която е 10 долара на месец.

Затова Spotify е принудена да отговори на конкуренцията, дори отдалечавайки перспективата да излезе на печалба. Този месец компанията добави видео и подкасти към своята платформа и инвестира в технология за препоръчване на песни и артисти (чрез The Echo Nest). Но изправена пред силна конкуренция, компанията може да ограничи разходите, което да ограничи експанзията й.
Според Midia Research пазарът на стрийминг услуга ще нарасне от 3.3 млрд. долара през 2014 г. на 8 млрд. долара през 2019 г. Според прогнозата безплатната услуга на Spotify ще убие глобалния радио пазар, който е на стойност 46 млрд. долара.