кола

През 2011 г. известният предприемач и съосновател на Andreessen Horowitz Марк Андрисън обяви, че софтуерът изяжда света. Дойде моментът да признаем, че скоро той ще изяде и автомобилната промишленост. Или най-малкото ще я обърне с главата надолу.
Според старши коментатора на Financial Times Джон Гапър в автоиндустрията започва революция, в резултат на която ключовите места ще заемат не обичайните марки от типа на Ford, а технологичните компании.
Статията идва скоро, след като стана известен секретният проект Titan на Apple. Според WSJ и FT компанията разработва миниван с електрическо захранване.
Проектът се оглявява от Стив Задески, който е работил във Ford, а в Apple е участвал в създаването на iPod и iPhone.
FT отбелязва няколко признака на тази революция:
• Компаниите от Силициевата долина – Tesla Motors, Google, а сега и Apple отправят предизвикателство на Детройт (центърът на автомобилната промишленост в САЩ – бел. ред.). Както показва опитът на Tesla, една технологична компания може да произвежда и автомобили. А както показва Google – дори не се налага тя да произвежда авточасти.
• Ролята на доставчиците на окомплектовка расте през последните няколко години. Най-големите от тях – Bosch, Continental, Denso, влагат огромни средства за научно-изследователски разработки в областта на електрониката – в автомобилостроителното поделение на Bosch работят 34 хиляди инженери. Когато автомобилите бяха механични, този, който ги сглобяваше от милиони детайли, имаше повече власт от хилядите доставчици. В епохата на електронните коли съотношението на силите се променя и доставчиците вземат знамето. Делът на електрониката в стойността на автомобила нараства от 20% през 2005 г. до 40% през 2015 г.
• От гледна точка на програмиста автомобилът започва да прилича на компютър – устройство със софтуер и приложения, разработени в Калифорния от детайли, произведени от наети доставчици, всичко това сглобено във фабрика някъде. Възможно е за производството на самоуправляемия си автомобил Google да приложи същия модел като за Android: ще се продава технологията като платформа за крайни производители.
Подобна революция наблюдавахме на пазара на компютри, отбелязва FT – там също операционната система стана водеща. Автопроизводителите все още могат да се спасят, ако се заемат с разработка на електроника и софтуер за своите продукти. В противен случай, ще настъпи ден, когато най-големите марки на пазара на автомобили ще станат имена, които сега са извън бранша.

Прочетете още: Как се развива производството на автокомпоненти у нас?