икономически прогнози

Какво ще ни донесе 2014 година? Най-сигурните прогнози са две – че България няма да стане пак „четвърта в света” както преди 20 години и че основаният точно преди 10 години Фейсбук ще влияе все повече върху личния и обществения живот на българите.

За разлика от първата част от поредицата ни с предвиждания за 2014 г., която съдържаше традиционните прогнози, в тази последна статия събираме ключовите събития – от космическия туризъм до мерките срещу дефлацията, които ще следим и ще потърсим по-необичаен поглед към основните теми на предстоящата година.

Ще победят ли антиевропейските партии на изборите през май?

Европейските избори предлагат добри възможности за крайнолевите, крайнодесните и другите националистически партии. Истеричното очакване на български и ремънски имигранти, достигнало комични размери, особено във Великобритания, е доказателството за потенциала на антиевропейската пропаганда. Слабите икономики, високата безработица, разочарованието от ЕС и от основните политически партии, в съчетание с ниската избирателна активност ще осигурят на крайните партии повече от 25 на сто от местата в парламента, прогнозира Гидеон Рахман, коментатор на „Файненшъл таймс”. Специално внимание заслужават Националния фронт във Франция, Партията на независимостта във Великобритания, СИРИЗА в Гърция и Партията на свободата в Холандия, които биха могли да спечелят челни позиции в съответните им страни. Резултатите ще бъдат травматични за основните европейски партии. В самия Европейски парламент консерваторите и социалистите ще бъдат принудени да се скупчат в центъра, за да се запази мнозинството, подкрепящо ЕС.

Как Европа се справя с дефлацията?

Заплахата от дефлация ще продължи да виси над ЕС и ще държи отворен въпроса за нови нетрадиционни мерки от страна на ЕЦБ.

Но скорошен доклад на Морган Стенли, посветен на макро изненадите през тази година, предвижда дефлация в Испания, инфлация в Германия и … японизация на Италия. В южната страна лошата демография допринася за понижението на цените. Както и в Япония по време на загубеното десетилетие, текущата сметка е с излишък, а пазарът на облигации разчита на вътрешни инвеститори.
Италия е изправена пред дефлация, в резултат на излишен капацитет и битка за съкращаване на дълговете и разходите.

Но в Испания спадът на цените все повече ще се дължи на растяща производителност и намаляващи заплати в резултат на реформата на трудовия пазар. Повишената конкурентоспособност подкрепя ръста на БВП. В същото време ръстът на заплатите и на жилищата в Германия ще подкрепят потреблението и покупателната способност.

Ще започне ли епохата на комерсиалния космически туризъм?

През 2004 г. Ричард Брансън обяви смелия си план за комерсиални космически полети. Пет космически кораба ще изведат 3000 астронавта на кратка обиколка в Космоса от 2007 до 2012 г., според тогавашните му изявления. След седем години на закъснение, предизвикано от технически и регулаторни проблеми, Брансън заяви, че  Virgin Galactic наистина ще започне космически полети от Спейспорт Америка в Ню Мексико през август 2014 г. Около 600 бъдещи астронавта са купили места за 250 000 долара за корабите SpaceShipTwo, които ще ги изведат на височина от 110 километра. Те ще прекарат около пет минути в безтегловност и ще могат да се наследят на невероятната гледка от Космоса.

 Кой ще спечели (от) Световното?

Букмейкърите вече определиха Бразилия за фаворит да спечели предстоящото Световно първенство, на което е домакин, при коефициент 11/4 (2.75).
Коефициентът за Англия е 33/1 заедно със съперниците им в група “D” Уругвай и Италия. Останалите кандидати са Германия (11/2 или 5.5), Аржентина (9/2 или 4.5) и сегашният носител на Купата Испания с 6/1 (6.0).
Прогнозата не е изненада. Спортният икономист Стефан Шимански доказа, че домакинството носи предимство от две трети от един гол средно на мач.

За мнозина Световното е и значимо бизнес събитие. То и, в по-малка степен, Олимпиадата в Сочи ще раздвижат рекламния пазар и ще донесат допълнителни приходи на електронните медии, доставчиците на кабелна телевизия и букмейкърите.  Очаква се 2014 г. да е най-силната година за телевизиите в глобален мащаб (ръст над 6%) след 2009-а. Другият традиционен победител от големи първенства са вносителите на черна техника. Възможно е тази година моделът да се промени и вместо ръст в продажбите на HDTV да видим ръст на продажбите на таблети и смартфони покрай Мондиала. За много млади хора Световното ще се излъчва в Туитър и Фейсбук вместо по телевизиите. Това означава, че най-добре позиционирани ще бъдат тези медии, които имат силно онлайн присъствие, особено в мобилния сегмент и доставчиците на стоки и услуги, които могат да правят маркетинг в реално време.

Ще падне ли цената на биткойн?

Много е възможно. Биткойн наскоро достигна  връх от 1200 долара заради оптимизъм, че властите започват да го признават като легално средство. Ентусиастите посочват, че виртуалната валута, която се емитира по алгоритъм, не зависи от капризите на централните банки. Но нейната цена редовно пада или се качва с по 10% за една нощ. Това е объркващо, например, ако днес сключите сделка и трябва да я платите утре. Все пак главната функция на парите е съхранението на стойността.

Освен това Китай, където виртуалната валута се радва на голяма популярност, нанесе удар на инвеститорите през декември с решението си вместо да забрани направо цифровите жетони, да забрани покупките на биткоин. Борсата BTCChina съобщи малко преди Коледа, че те е получила заповед „отгоре” да не приема юани от купувачите на биткоин. В резултат биткойн се срина от 900 долара до 450 долара. Очакваме цените да паднат до 100-200 долара, твърдят от „Карол Капитал Мениджмънт“. Нарастващата трудност по копаене на валутата и разширяващото се приложение все пак ще оказват подкрепа.