Автомобил

Износът на авточасти от България се удвои през последните пет години, пише в свой репортаж от България Ройтерс.

Русе привлича инвеститори като Witte Automotive, германски производител на авточасти, който работи с най-големите автомобилни производители като  Форд.

Witte е една от десетките чужди компании от Япония до Южна Африка, които са причина за бума на производство на авточасти. Това може да промени съдбата на най-бедната държава членка на Европейския съюз. България е гладна за нови, устойчиви чуждестранни инвестиции, след спукването на балона на недвижимите имоти по време на финансовата криза през 2009 г.

„Индустрията се разраства, интересът също нараства“, казва Тил Тръкенмюлер, председател на индустриалната група Automotive Cluster Bulgaria. „Работим за това да привлечем голям производител на коли тук. Бъдете сигурни, че ако убедим един, автомобилната индустрия тук ще избухне“, добавя той.

Заради структурни проблеми като бюрокрация и лошата инфраструктура България все още е много далеч от привличането на голям автомобилен производител. Това бавно се променя, тъй като все повече производители на части са привлечени от местоположението на България, ниските данъци и валутата с фиксиран курс към еврото.

България работи усилено, за да се справи с проблемите, с които бизнесът се сблъсква, когато излиза на пазара, казва Костадин Джатев, зам-изпълнителен директор на държавната агенция за насърчаване на чуждестранните инвестиции. Страната предлага различни стимули за инвестиции, като земя на по-ниски от пазарните цени и възстановяване на плащания за социално осигуряване на работниците в продължение на три години.

Сегашният завод на Witte е нает от текстилна фирма. Компанията купува земя за много по-голям завод с намерения за разрастване в бъдеще. Само разрешението на правителството за промяна на предназначението на земята от земеделска в промишлена отнема месеци чакане.

Друга пречка е закърнялата пътна мрежа на страната. Главният път на север към Румъния и към Централна Европа е през малък, силно натоварен мост над Дунав накрая на Русе, където камионите чакат с часове, за да преминат.

Все пак българското звено на Witte ще се премести в много по-голям завод тази година, като ще назначи около 260 работници и експерти по продажбите. Планира се продажбите да нараснат до над 25 млн. евро тази година в сравнение със слабото начало от по-малко от 1 милион евро през 2010 г.

Износът в сектора се е увеличил до около 1 млрд. евро през последните пет години. Това е около 4,5% от целия износ и на 2,5 на сто от брутния вътрешен продукт на страната.

Френската Montupet наскоро построи второ производствено звено, а Johnson Controls има повече от 500 инженери в София, които създават контролни табла и информационно-развлекателни системи. Глобални доставчици на части, като американската фирма Sensata, канадската Magna International, японските Yazaki и Sumitomo Electric вече стъпиха в България.

Разликата в производствените разходи все още е твърде малка, за да накара производителите на авточасти да закрият заводите си примерно в Чехия и да се преместят в България, смята Йенс Визе от консултантската компания в световен мащаб AlixPartners. Но удобното местоположение и евтината работна ръка означава, че производителите на авточасти вече гледат на България като на възможност за инвестиции на зелено, казва Визе. Средната цена на работната ръка в България е 3,70 евро на час, докато в Полша е 7,20, в Унгария 7,90, а в Словакия е 8,60 евро, добавя той като цитира германски статистически данни. “

„Много от източноевропейските локации от „първата вълна“, като Чехия, Унгария или Словения, стават все по-скъпи. Тъй като доставчиците се насочват към нови места, те ще търсят начини за оптимизиране на разходите за труд и различни други критерии“, допълва той.

Друго предимство за инвеститорите е, че България има богата история, датираща от времето на комунизма, в сферата на електрониката и компютърната техника. Това помогна на компании като белгийската EPIQ, която бе придобита от филипинската IMI преди три години. EPIQ създаде завод за авточасти, използвани в електрониката на колите през 1997 г.  Продажбите на компанията скочиха с 30% през 2013 г.