смартфон

Намаляване на броя на потребителите на социалните мрежи Facebook и Twitter доведе до разгром на фондовите борси в ярък контраст с възхода на Amazon и Alphabet . Пазарът болезнено преосмисля хиперболизираните очаквания за социалните мрежи, особено след въвеждане на европейския GDPR.

Дали бизнес моделът на безплатно съдържание в замяна на лична информация и рекламно облъчване достига зенита си? Какво означава това за бъдещето на дигиталната икономика? Очевидният отговор тази седмица дойде от Amazon – компания, която тръгна като онлайн алтернатива на традиционните магазини, за да промени изцяло начинът, по който стоките и услугите достигат до потребителите. И докато Facebook, една от водещите дигитални платформи за съдържание, предизвиква паника у инвеститорите, Amazon изглежда слага своя отпечатък върху ключови блокове на дигиталната инфраструктура – от облачни технологии до видео по абонамент.

Ето и подробностите:

На 25 юли Facebook съобщи, че очаква по-бавен ръст, както и че печалбите й ще бъдат ограничени поради разходи за защита на данните, ориентация към видео уеб услуги и други формати, които носят по-малко приходи и най-вече забавяне на ръста на ежедневно активните потребители в световен мащаб.

Скандалите с Cambridge Analytica и разкритията за намеса на руски хакери в изборите за президент на САЩ през 2016 г., редом с натиска върху платформата да приеме по-добри мерки за защита на личните данни най-накрая удариха приходите на Facebook, показаха данните от отчета за второто тримесечие.

Социалната мрежа отчете увеличение на приходите с 42% спрямо първото тримесечие до 13.2 млрд. долара, но се размина с очакванията на Wall Street. Потребителите, които са активни всеки ден, в световен мащаб са нараснали с 22 млн. души на тримесечна база – най-малко от 2011 г. насам. На основния й пазар – САЩ и Канада, те не нарастват за поредно тримесечие, а в Европа са намалели с 3 милиона души. В допълнение Facebook разкри, че е загубила около 1 милион месечни потребители в Европа само заради GDPR.

За бизнес, чиято оценка е изградена върху прогнозите за неспирен ръст на приходите, това бе проблем. Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукерберг заяви, че положението не се очаква да се подобри в скоро време, а новините доведоха до 23-процентов спад на цената на акциите в извънборсовата търговия.
Отрицателните резултати не бяха компенсирани от растежа на приходите на развиващите се пазари и приложението Instagram, което привлича интереса на младите.
Сривът на акциите заличи 125 млрд. долара от капитализацията на компанията.

Според социалната мрежа разходите за подобряване на защитата на личните данни, както и забавянето на използването ѝ на най-големите рекламни пазари, ще се отразят на печалбата за повече от две години.

От една страна, става ясно, че тя не може да поддържа досегашните темпове на ръст на потребителите, много от младите търсят алтернативи, които не задължително са Instagram, а по-чувствителните с използването на личните им данни просто престанаха да използват социалната мрежа. Затова Facebook, която подобно на Google, се опита да наложи своето разбиране за GDPR на клиентите и издателите, които поставят нейните социални плъгини, сега планира поне да даде възможност на потребителите да налагат ограничения за рекламите, които им се показват. (По-добре нещо, отколкото нищо.)

От обясненията след публикуването на отчета става ясно още, че компанията достига лимита на реклами, които може да разположи. Това е може би най-интересната част, но тя бе коментирана по-малко от очевидните обяснения, свързани с кампанията срещу фалшивите новини и свързаните с това разходи. Впрочем Facebook планира на назначи 20 000 души, които да пресяват съдържание и да се грижат за защитата на данните, а това не е никак малко.

Преди няколко месеца Facebook промени алгоритъма, по който показва новини в нюз фийда на потребителите, като увеличи съдържанието от приятели (тип снимки на домашни любимци) за сметка на съдържание от страници и медии, които потребителите са избрали да следват. Ръководството обясни това със завръщане към първоначалната си мисия да свързва хората, но всъщност целта бе да застави страниците (компании, които предлагат услуги, но също така медии) да плащат за показване на новините им на потребителите. Този ход, който показва, че социалната мрежа се стреми да извлече максимума от съществуващата потребителска база, очевидно не е помогнал чак толкова за ръст на приходите, но може също да е допринесъл за намалавяне на активните потребители.

Въпросът, който занимава тези дни анализаторите е, дали това са временни затруднения, които се дължат на струпване на фактори – скандали, мерки срещу дезинформацията, GDPR – или просто Facebook достига границите на бизнес модела си и се превръща в компания със скучни темпове на растеж.

Два дни по-късно подобен разгром изпитаха и акциите на Twitter в извънборсовата търговия. При това отчетените финансови резултати леко надхвърлиха прогнозите, но (както и при Facebook) повлияха съобщенията за намаляване на ежемесечния брой на потребителите.
Twitter посочи, че тази тенденция ще продължи и занапред с оглед на нейната политика за заличаване на фалшиви профили.

На обратния полюс бе Amazon, чиято печалба за второто тримесечие достигна рекордните 2.53 млрд. долара – два пъти над прогнозите на анализаторите. През същия период на миналата година печалба й бе “едва” 197 млн. долара.
Оперативната ѝ печалба за третото тримесечие ще нарасне до 2,4 млрд. долара спрямо очаквани 1,28 млрд. долара.
Приходите на Amazon през второто тримесечие са нараснали с 39 на сто до 52,9 млрд. долара, което бе под очакванията. По-бързият ръст на печалбата спрямо приходите се дължи на преструктуриране на дейността – повече комисионни сделки в рамките на търговската платформа и насочване към нови операции, като продажбата на хранителни стоки и лекарства.
Amazon придоби през юни онлайн магазина за лекарства PillPack, а през миналата година – Whole Foods за 13.7 млрд. долара.
Постъпленията от Amazon Web Services, рентабилното поделение за облачни услуги, скачат с 49 % до 6.1 млрд. долара (почти колкото през първото тримесечие – 48%). Още по-силни темпове отчитат постъпленията от абонаментната услуга Prime и рекламните услуги – досега периметър на Google и Facebook.

Като цяло рекордната за “Амазон” печалба бе постигната благодарение на новия бизнес, а не от основната му дейност. Това показва гъвкавост в надграждане на бизнес модела. Особено впечатляващи са трикратно нарасналите продажба на смарт устройствата с AI от типа на Echo. Но онлайн продажбите, тоест носещата платформа нарастват само с 14%, при това компанията печели предимно от доставките в Америка.

По-конкретно:

  • Онлайн продажбите на дребно нарастват с 14% на год. база до 27.2 млрд. долара;
  • Продажбите от физически магазини (предимно храни) нарастват със 100% до 4.3 млрд.;
  • Комисионите и други такси за други търговци, работещи през Amazon, нарастват с 39% до 9.7 млрд. долара;
  • Абонаментите (Prime и др.) – с 57% до 3.4 млрд. долара;
  • Облачните услуги на AWS скачат с  49% до 6.1 млрд. долара;
  • Останалите продажби са на стойност $2.2 млрд.

Но все пак нека не забравяме, че компанията на Джеф Безос има съотношение цена-печалба от 144, докато за Facebook то е 27. И въпреки че оперативният марж на последната пада от около 45% до 35%, той е по-висок от маржа, с който работи Amazon (26%).

технологични акции

Източник: NASDAQ

Това ни напомня за Alphabet , компанията-майка на Google, която отчете ръст на продажбите на годишна база с 26%, с което надхвърли очакванията, помрачени от наложената глоба от ЕК за злоупотреба с монополното полжение на Android. Ветеран, както и Amazon, Alphabet ве повече разчита на това да надгражда основната си услуга – търсачката. Приходите на т. нар. сегмент Други, който включва  Google Cloud, скочиха с 37% на годишна база. Google Cloud,  AWS и услугата на Microsoft Azure дават 55% от облачните услуги, като делът на Google e най-малък и е естествено да догонва най-бързо. В последните за отклоняващия (на фона на останалите) оптимизъм спрямо Alphabet допринесоха подобряващите се резултати на звеното за иновативни проекти Other Bets, особено след като новият финансов директор на компанията затегна бюджетната дисциплина.

В по-широк план, разминаващите се траектории на големите технологични компании означават, че инвеститорите стават по-придирчиви към подробностите. Дали това е знак за обръщане на  пазара, предстои да разберем.