Когато през миналата година Apple влезе в челен сблъсък с група по-малки компании заради практиките в iOS App Store, можеше да се предположи, че това е само началото. Делото, което Epic Games заведе срещу Apple през август 2020 г. в Окръжния съд на Калифорния, бе последвано от действия на други компании, включително Proton Mail и Spotify и доведе до формиране на коалиции от компании, свързани от желанието да се противопоставят на платформата.

В началото на 2021 г. събитията бързо ескалираха. Сега на виртуалното бойно поле вече се сражават два гиганта – Apple и Facebook.

Социалната мреже обвини Apple в антиконкурентни практики заради планираните промени в iOS 14. Новите правила ще изискват приложенията, инсталирани на iPhone да получат разрешение на потребителите, за да събират данни за насочване на реклами. Потребителите на iPhone, които вече имат възможност да изключат проследяването, сега ще бъдат приканвани да дадат изрично съгласие с изскачащи прозорци, тоест променя се дефолтната опция, което ще направи работата на тихите събирачи на данни по-трудна.
Според Bank of America най-засегнати от тази промяна ще са Facebook и Snap, които ще загубят съответно 3% и 5% от приходите си, докато Twitter e по-малко засегнат. В отговор Facebook заяви, че промяната заплашва малките бизнеси, които разчитат на таргетирана реклама, за да достигнат до потребителите си. Според социалната мрежа, без таргетирани реклами, продажбите на малките компании биха намалели с 60 на сто.

Отговорът на Facebook не оставя съмнение за естеството на сблъсъка. Ето какво пише вицепрезидентът на компанията Дан Леви:

Apple обяви новата политика на iOS 14 App Tracking Transparency под знамето на повишена поверителност за хората, като всъщност тласка бизнеса и разработчиците към бизнес модел, който е от полза за Apple – по два начина:

Т. нар. данък на Apple: Ако създателите на съдържание трябва да намерят начини да печелят пари извън рекламата, като например да таксуват хората за абонамент или плащания в приложения, тези такси подлежат на удръжки от Apple, които варират от 15% до 30%. И това е голям бизнес: тъй като продажбите на хардуер на Apple се забавят и те трябва да се насочат към бизнеса си с услуги, нейната платформа App Store събра около 50 милиарда долара през 2019 г. С тези промени Apple ще спечели още повече от App Store. Накратко, промените в актуализацията на Apple означават повече пари за Apple и по-малко безплатни неща за хората.

Рекламният бизнес на Apple: Политиките на Apple оставят много ограничени възможности за разработчиците на приложения да намират клиенти чрез ефективна реклама и, колко удобно, собствените рекламни продукти на Apple са една от тях. Точно така, персонализираната рекламна платформа на Apple е освободена от новото  изискване, което те са наложили на други компании. По подразбиране Apple използва данни, които събира – включително данни за покупки в приложения, които Apple събира от приложения, собственост на други компании, за да подобри ефикасността на собствените рекламни продукти на Apple. И ако хората не искат Apple да използва данните им за рекламиране, ще трябва да намерят контрола дълбоко в настройките на iPhone.“

Като споменава т. нар. данък Apple, Facebook намеква за спора с EpicGames и останалите. Производителят на Fortnite, който сам е платформа за други разработчици на игри, опита да преодолее 30% комисионна на Apple, като предложи директни покупки, заобикаляйки AppStore, съответно PlayStore. За да привлече потребителите, Epic предложи 20% отстъпка за директни покупки. В отговор Apple блокира новите инсталации и обновявания на Fortnite, а потребителите рискуваха загуба на своите v-bucks (беше им предложена компенсация). Завеждайки четири дела срещу Apple, Epic заяви, че гигантът  злоупотребява с монополната си позиция, като блокира достъпа на трети страни, и 8% такса му е напълно достатъчна. Epic води дело и срещу Google, но въпреки че играта бе блокирана в PlayStore, инсталирането на версия за Android e възможно чрез sideloading.

Facebook от своя страна също е обект на обвинения в антиконкурентно поведение и е заплашена от разделяне. Компанията отбеляза ръст на приходите с 21% миналата година и действията на Apple все пак не застрашават доминиращата й позиция, тъй като социалната мрежа ще продължи да печели от данните на собствените си потребители, както и на потребителите на множество сайтове, които безгрижно са вградили проследяващите плъгини на Facebook.

Но сблъсъкът между Facebook и Apple отразява процеси, които по-големи от интересите на двете компании. Два извода:

Първо, спорът между двата гиганта се дължи на различните им бизнес модели. Facebook не е измислила добър начин да печели от платено съдържание. Apple от своя страна се опитва да вземе най-доброто (или най-много?) от двата свята. А компании като Spotify и Epic намериха начин да убедят публиката да плаща за продукти, които мнозина бяха свикнали да получават безплатно.

Второ, периодът на толерантност към “ чужди“ приложения, които вземат „твоите“ данни, изглежда се изчерпва.  „Твоите“ и „чужди“ неслучайно са в кавички, защото не разполагаме с универсален критерий или законова разпоредба, които да определят еднозначно чии са данните за потребителите. Собствеността върху данните поначало е спорен въпрос – както от икономическа, така и от правна гледна точка. Приемам схващането, че при отсъствието на ясна регулация на правата на контрол върху достъпа като едно от проявленията на собственическите права, този, който има по-силна пазарна позиция или контролира тесните места де факто упражнява контрол върху данните (икономическата теория приравнява остатъчните права на права на собстеност).

С нарастването на осведомеността на потребителите по въпросите на поверителността и свръхинтереса към употребата на данни за машинно самообучение, разработване на изкуствен интелект или прогнозиране, възможностите за лесно „ограждане“ на данни намаляват. Периодът на първоначално натрупване в дигиталния свят приключва. Занапред ще виждаме още спорове между големите технологични компании.