ЕК
Пиер Московиси

ЕС даде тон за дигитален данък за Facebook и Google

Европейската комисия предлага 3% данък върху приходите на технологични гиганти като Google, Facebook и Amazon, в опит да се справи с избягването на данъчното облагане от големите технологични компании.

Става дума за временен данък върху оборота. Той ще се прилага като мярка срещу мултинационалните компании, които продават стоки и услуги на гражданите на ЕС, а след това трансферират печалбите към страни с ниски данъци (много често Ирландия).

Предложението има за цел да реформира международните правила за данъчно облагане на дигиталните компании, но изпреварва постигането на съгласие на глобално ниво.
ЕС предложи междинен данък върху брутните продажби в блока от дигиталната реклама, продажбата на потребителски данни и такси на платформи, които свързват потребителите. Той ще действа докато се постигне международно споразумение за облагането на дигиталните продажби.

Предложеният нов данък на ЕС ще засегне фирми с годишен общ оборот от над 750 млн. евро и общи облагаеми приходи от 50 млн. евро, генерирани в ЕС. Ще бъдат засегнати над 100 компании, които според тях ще генерират около 5 млрд. евро годишно. Това е около половината от недостига в бюджета на ЕС, който ще се формира след напускането на Великобритания.

Пиер Московиси, европейски комисар по данъчното облагане, коментира, че съществуващите правила не позволяват на държавите-членки да облагат цифрови компании, които оперират в Европа, когато имат малко или никакво физическо присъствие тук.

Решението идва на фона на напрежение между САЩ и Европа за търговията и данъците. Американският министър на финансите Стивън Мнучин настоя за координирани глобални усилия за реформиране на данъчната система в изявление в петък и се противопостави на цифровия данък.

ЕС и САЩ работят в рамките на усилията на ОИСР за намиране на координирано глобално решение за дигиталната икономика. Организацията представи междинен доклад миналия петък и “се надява” да има договорено решение до 2020 г.

Според организатизацията дигиталната икономика създава предизвикателства за събирането на данъци по три начина: (1) трудности при събирането на ДДС в страната на местоназначение, където гражданите купуват стоки, услуги и нематериални активи от доставчици, установени в чужбина, които не могат да имат пряко или косвено физическо присъствие в юрисдикцията на потребителя; (2) способността на някои предприятия да получават приходи от продажби от държава, в която са имали по-малко физическо присъствие в миналото, което поставя под въпрос релевантността на съществуващите правила, които разглеждат физическото присъствие (място на стопанска дейност) като определящо при формирането на данъчните задължения; (3) способността на някои предприятия да оползотворят приноса на потребителите в тяхната верига на стойността за цифрови продукти и услуги, включително чрез събиране на данни, което повдига въпросът как се признава и оценява този принос.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *