магазин, търговия

Ръстът на онлайн търговията може би променя инфлацията, показва доклад, представен на конференцията на централните банки в Джаксън Хол.  Това е поредно проучване, което налага преосмисляне на традиционната концепция за инфлацията и политиката на централните банки.

През последните 10 години онлайн конкуренцията увеличи както честотата на ценовите промени, така и степента на уеднаквяване на цените, коментира Алберто Кавальо, професор в Harvard Business School, който анализира т. нар. ​​многоканални търговци на дребно – с физически и онлайн магазини – като Walmart и Amazon.com

Технологиите за алгоритмично ценообразуване са широко разпространени и между двата вида търговци на дребно, а прозрачността на интернет е намалила несъответствията в цените, казва той в доклада си.

Представители на Федералния резерв поставят въпроса, че ниската инфлация от последните години може да да се дължи на способността на компании като Amazon да натискат цените. Тази теория не е нова, тя бе лансирана като обяснение за ниската инфлация още от предишния президент на Федералния резерв – Джанет Йелън. Централната банка на Япония също комунтира през 2017 г. , че конкуренцията на онлайн търговците възпира покачването на цените.

Предпочитаната от ФЕД инфлация – индексът на цените на личните потребителски разходи (PCE), с изключение на хранителните и енергийните компоненти – достигна целта на централната банка за 2% през март за първи път от шест години. Но няма признаци, че тя ще се ускори рязко, както би следвало да се случи при висока заетост.

Безработицата в САЩ понастоящем възлиза на 3.9%, докато икономиката отбелязва втората най-дълга експанзия.

Тази среда означава, че търговците на дребно трябва да станат по-гъвкави, което води до по-ниски маржове. Например, Кавальо е установил, че между 2016 и 2018 Walmart по-често променя цените на своя уеб сайт  за продукти, които лесно се намират и  на Amazon.

Миналата седмица Walmart съобщи, че продажбите за второто тримесечие са надхвърлили очакванията, благодарение на новия сайм. Продажбите онлайн на Walmart са нараснали с 40%,  но брутната печалба падна за пето поредно тримесечие.

Кавальо  също установява, че търговците на дребно реагират по-бързо на промени в други фактори.

“Цените на горивата, колебанията в обменните курсове или всяка друга сила, която оказва влияние върху разходите, които могат да навлязат в алгоритмите за ценообразуване, използвани от тези фирми, е по-вероятно да имат по-бързо и по-голямо въздействие върху цените на дребно, отколкото в миналото”, казва той.

Неговата теза е, че увеличената възможност за сравняване на цените пречи на мултиканалните търговци да налагат различни цени за онлайн и офлайн търгвията. Негово изследване, публикувано през 2017 г., показа, че търговците съобразяват онлайн цените си с Amazon в 38% от случаите, а цените офлайн се равняват по тези на онлайн гиганта – в 31 % от случаите.

В новото проучване той обясява също, че увеличената прозрачност на цените онлайн пречи на търговците да прилагат ценова дискриминация на база на местоположение. Той също така установява, че  честотата на промени на цените (без да се смятат временни намаления по време на разпродажби) се е увеличила двойно в периода след 2008-2010 г., като това е особено изразено в сектори като електрониката със силно присъствие на онлайн търговците.

Кавальо и професорът от MIT Роберто Ригобън са ангажирани в стартъп проекти, чрез които използват съвременните технологии и Big Data, за да следят движението на цените. Сред тях е PriceStat, който измерва инфлацията на дневна база.

Двамата са автори на друго известно пручване от 2014 г., според което законът за единната цена е в сила при наличието на обща валута и разликите в цените на стоките в страните от еврозоната са с 30 до 50% по-ниски , отколкото дори в съседните държави, чиито валути са фиксирани към еврото.