Амазон

Поредица събития от последните седмица вещаят сериозни изпитания за големите технологични компании, които се превърнаха в пълновластни господари на интернет пространството. Последните новини са свързани с ново разследване на ЕК срещу Amazon, заплаха за разследване срещу Facebook от FTC в САЩ и предупрежденията за възможно разделяне на Alphabet – компанията, майка на Google.

Посочените и други компании от техния ранг се възползваха от естествената тенденция към монополизация на дигиталната икономика, подхранвана от икономиите от мащаба, мрежовите ефекти и контрола над данните на потребителите. Веднъж достигнали доминираща позиция те започнаха да използват това предимство, за да налагат своите условия на останалите участници.

Това доведе до протести и спорове с доставчици, като особено шумен бе раздорът на няколко компании с Apple. Коронавирусната пандемия, която застави хората да останат вкъщи и да разчитат на дигитални комуникации и онлайн търговия, засили позициите на дигиталните компании, които се почти изцяло обясняват ръста на S&P500 тази година. Но нарасна и вниманието към доминиращата позиция на технологичните гиганти.

Обвинение към Amazon

В Европа ЕК обяви намерения да разследва двойната роля на Amazon като търговец и платформа за други търговци.

Според комисията данните за активността на независимите продавачи на Amazсмon са били използвани в интерес на платформата, която продава и от свое име и по този начин е в по-благоприятна позиция спрямо конкурентите. ЕК смята, че това е попречило за установяване на честни условия за търговия.

Освен това тя започва второ разследване за потенциално преференциално третира на собствените й оферти за продажба в сравнения с предложенията на останалите продавачи, които използват логистиката на Amazon и услугите по доставка. Amazon отхвърля обвиненията и настоява за закрито изслушване.

През април разследване на WSJ, базирано на документи и интервюта с настоящи и бивнши служители на Amazon, отговорни за собствените марки на търговеца, показа, че компанията де факто краде информация за продажбите на третите страни, които я използват за пласиране на собственит си стоки.  На базата на тези данни Amazon e вземала решения за собствената си ценова политика, в кои сегменти да пласира стоките и които техни характеристики да копира.

Заплаха за Google

В края на октомври Министерството на правосъдието обвини Google, че злоупотребява с монополното си положение на пазара на онлайн търсенето и рекламата в търсенето. Това е на път да се превърне в най-значимото дело от 30 години насам или поне след делата срещу  Microsoft и ще засегне начина, по който функционира интернет.

Според DoJ Google e сключил споразумение с други технологични гиганти като Apple и ограничава конкуренцията чрез изключителни бизнес договори и споразумения. Почти 50 процента от трафика на търсачката през 2019 г. е дошъл от устройства на Apple  Тъй като това е много голяма част от заявките му, Google плаща на производителя на iPhone около 8 до 12 млрд. долара годишно, за да остане  опция по дефолт на неговите телефони, iPad и Mac компютри. Това споразумение прави Apple и Google взаимнозависими и е ключов аргумент на щатското разследване. Подобни сделки осигуряват по-голямата част от доминиращаю пазарен дял на Google в търсенето – около  80 процента в САЩ.

„В продължение на много години Google използва антиконкурентни тактики, за да поддържа и разширява монопола си на пазарите на услуги за общо търсене, рекламиране в търсене и обща рекламна текстова реклама – крайъгълните камъни на своята империя,” твърди министерството.

Делото, което вероятно ще продължи с години, може да предизвика каскада от други антитръстови дела. Генералният прокурор Уилям П. Бар говори публично за разследването в продължение на месеци, припомня „Ню Йорк Таймс“. Делото, заведено в американския окръжен съд в окръг Колумбия, също ще бъде основен тест за антитръстовото законодателство. Много демократи твърдят, че законите трябва да бъдат адаптирани, за да отчетат дигиталната ера, когато много продукти са безплатни и може да бъде по-трудно да се докаже вредата за потребителите на база на традиционния подход на антимонополното регулиране.

Законодателни промени?

Доклад от 449 страници, публикуван през октомври от подкомисия на Камарата на представителите в САЩ , предложи пътна карта за ремонт на антимонопополното законодателство, така че да ограничи изкривяването на конкуренцията в технологичната индустрия. Документът, подготвян 16 месеца, не изключва разделяне на дигитални монополи, но засега някои от най-радикалните предложения не намират подкрепа на републиканците в подкомисията.

В доклада се казва: „Чрез контролиране на достъпа до пазарите тези гиганти могат да посочват победители и губещи в икономиката. Те не само притежават огромна власт, но и злоупотребяват с нея, като начисляват прекомерни такси, налагат потискащи договорни условия и извличат ценни данни от хората и бизнеса, които зависят от тях.“

Докладът предлага пренаписване на антимонополното законодателство на САЩ, като например принуждаване на компаниите да се преструктурират, така че да не могат да използват господстващото си положение в една област, за да навредят на конкуренти в друга.

Докладът не изключва и ефективно разделяне на гигантите, тоест Alphabet да се раздели с Youtubeq, Facebook – с Instagram и WhatsApp и т.н. Ако това не е възможно, различните линии на бизнеса трябва да се разделят и управляват отделно, – функционално разделяне, което ограничава вертикално интегрираните конгломерати.

Документът предлага да се промени тежестта на доказване – всяко придобиване, предложено от доминираща фирма, да се смята за антиконкурентно, освен ако не бъде доказано противното. По този начин ще се противодейства на т. нар. “killer acquisitions” – придобиване на бързо растящи компании, за да се елиминира заплахата те да нараснат дотолкова, че да защитят позицията на лидера.

Едно от най-важните предложения е да се осигури съвместимост и да се гарантира свободното споделяне на данни.

В документа се посочват „прегрешенията“ за всяка от големите компании.  Facebook, например, „е запазил монопола си чрез поредица от антиконкурентни бизнес практики“, включително изкупуване на потенциални конкуренти и политики, които фаворизират собствените му продукти. Цитира се документ, изготвен през 2018 г. от старши учен на Facebook на име Том Кънингам, който за първи път бе докладван от The Information през 2019 г. Според доклада, изготвен за висши ръководни кадри, според който, ако потребителите започнат все повече да общуват чрез Whats App и Instagram, собственото приложение на Facebook ще върви към упадък.

Към Google обвинението е, че използва някои от своите услуги за популяризиране на други. Например, компанията изисква производителите на смартфони, използващи  Android, да инсталират неговия уеб браузър Chrome като стандарт. Chrome от своя страна използва Google като търсачка по подразбиране. Докладът описва как Google манипулира своята търсачка, за да подчертае собствените си продукти, като например услугата си за пазаруване, когато тези услуги обикновено не се класират добре в търсенето с Google.

За Amazon докладът разкрива, че доставчиците, използващи Amazon Marketplace, не могат да възразят срещу таксите и политиките на компанията, тъй като са били зависими от  услугите на компанията. Освен това тя редовно използва данните за сделките на независимите продавачи, за да подобрява и продава собствените си продукти.

За Аpple се казва, че използва App Store, за да фаворизира собствените си приложения. В доклада се признава, че мобилната екосистема на Apple е осигурила „значителни ползи“ както за потребителите, така и за разработчиците на приложения. Въпреки това Apple използвал контрола си върху своята операционна система и App Store „за създаване и налагане на бариери пред конкуренцията и дискриминация и изключване на конкуренти, като същевременно предпочита своите собствени предложения“. Освен това Apple използва своята пазарна мощ „за експлоатация на разработчици на приложения чрез присвояване на конкурентно чувствителна информация и за определяне на разработчиците на приложения свръхконкурентни цени в App Store“.