храни

Проект на постановление, което се намира на етап на съгласуване, предизвика задочен спор между Министерството на земеделието и храните и Сдружението за модерна търговия, което обединява търговските вериги. Той предвижда на 1/2 от площта на магазините за храни да се продават само български стоки. Проектът на постановление на Министерския съвет за осигуряване на основни групи храни, произведени на територията на Република България, не е публикуван официално, а за него съобщиха от сдружението.
Според проекта в търговските вериги, продаващи храни, трябва да се обособят места (щандове, регали, хладилни витрини и др.) за български храни, които да заемат минимум половината площ за всяка групи храни. Тези храни трябва да се купуват директно от производителите в съответната област на всеки магазин, или до 200 км. от областния център, а продукцията им не може да бъде продавана на промоционални цени, освен с изричното им писмено съгласие.

По-късно от министерството уточниха, че проектът задължава търговските обекти да обособят площи, в които да се предлагат само мляко и млечни продукти от българско сурово мляко; риба и рибни продукти; месо и месни продукти; ориз; брашно; хляб; яйца и яйчни продукти; масла и мазнини; мед; картофи и кореноплодни; зеленчуци – сурови (полски и оранжерийни), сготвени, консервирани, замразени, изсушени, ферментирали, зеленчукови сокове; плодове – пресни (полски и оранжерийни), замразени, изсушени, консервирани, под формата на нектари и плодови сокове, конфитюри, мармалади, желета и компоти; месни и месно-растителни консерви; готови за консумация храни в консервиран, замразен, концентриран или изсушен вид.

Проектът на Постановление е бил изпратен до всички заинтересовани страни за становище, съобщиха от пресцентъра на МЗХГ. Разговорите със Сдружението за модерна търговия, която имаше за цел да стимулира доброволно търговските вериги да подкрепят българското производство и българските производители, не са довели до резултат.

Министерството твърди, че позицията на Сдружението за модерна търговия е манипулативна. „В предложените текстове има само въвеждане на едно-единствено задължение – площи за предлагане на продукцията на местното население. По никакъв начин обособяването на площи, специално определени за български продукти не би могло да бъде намеса в прилаганите модели на търговските вериги, още по-малко фактор за нарастване на цените на стоките.“ Твърдението за нарастване на цените се свързва с предложената мярка за промоциите.

Според МЗХГ голяма част от продукцията на български производители е насочена към ресторантьорството и хотелиерството, които заради пандемията в момента са затворени. Чрез „монополното“ си положение на пазара в България, търговските вериги могат да помогнат за съхраняването на българските земеделски производители, а не да злоупотребяват с тяхната ниска организираност и недостатъчна логистична подготвеност, твърди министерството.

Местната българска продукция е по-свежа, по-прясна и по-позната, тя е част от местния бит и култура, се обосновава МЗХГ.

Пред БНТ министърът на земеделието Десислава Танева коментира: „Ние настояваме за достъп на местните производители (до търговските обекти) с целта местната общност да може да избере характерна продукция от региона. Аз две седмици, в качеството си на министър, трябваше да се моля на тези вериги да ми дадат данни за техните доставчици от чужбина, за да знаем какво може да се снабдява от български производители. И какво получих от тях? Нула! Платени от джоба на българския потребител медийни акции се подеха срещу мен. Но това, което правим, е подкрепа на местното производство. Имаме 100 000 земеделски производители, респект към тях“.