Защо жените плащат повече

Фризьорските салони го правят, химическото чистене го прави, както и универсалните магазини, които продават продукти за здравето и красотата на жени. За някои стоки и услуги жените изглежда плащат повече от мъжете.

Въпросът бе повдигнат първо от група френски активисти, подтикнати от проучване, според което жените в САЩ всяка година плащат стотици долари повече от мъжете за едни и същи продукти.

Активистите убедиха по-рано този месец министерството на икономиката да започне задълбочено разследване, което да определи какви са ценовите различия във Франция, причините за тях и кои са най-засегнатите сектори. Резултатите се очакват в началото на идната година. Бърза проверка на Асошиейтед прес на цените във фризьорските салони и магазините в Париж установи някои несъответствия. Подстригване: жени – 43 евро, мъже – 26 евро. Рол-он дезодорант: дамски – 2,04 евро, мъжки – 1,96 евро. Гел за бръснене: дамски – 2,87 евро в розов флакон, мъжки – 2,39 евро в син.

„Честно казано, като много други жени забелязах това и го подминах, продължавайки напред“, отбелязва Паскал Боатар, държавен секретар за правата на жените в интервю за АП. „Факт е, че това се случва във всекидневието и с продукти, които са сред най-често използваните. Тези несъответствия означават, че в края на годината не става дума за пренебрежимо малка сума“, допълва тя.

Град Ню Йорк и Калифорния обявиха за незаконно да се определят различни цени за продукти или услуги според пола на клиентите, за които те са предназначени. В Калифорния компаниите могат да бъдат глобени с до 4000 долара, ако нарушат разпоредбата. В Ню Йорк след периодични проверки бе установено, че салоните за маникюр са поели в различна посока – те налагат по-високи цени за маникюр, педикюр и епилация на мъжете.

Европейският съюз изисква страните да имат закони, които да гарантират, че отношението към жените и мъжете е еднакво, без обаче да уточнява как точно да се прави това. Във Франция активистката група Georgette Sand (Жоржетка Санд), кръстена иронично на авторката Джордж Санд, която е използвала мъжки псевдоним, за да бъде възприемана по-сериозно като писател, насърчава качването на материали във фото-блог с продукти, на която е сложена различна цена според пола на потребителите. Блогът вече включва категории за обезболяващи, лосион за лице, дори лютив спрей за самозащита.

Засегнати са дори най-младите потребители – розово плюшено мече струва с 8 цента повече от синьото му другарче.

Групата се вдъхновява от изследване на правителството на Калифорния, което установява, че жените в САЩ годишно плащат средно 1300 долара повече от мъжете за идентични продукти. Consumer Reports установява подобни несъответствия през 2010 година. „Първата победа е, ако хората сами си зададат въпроса, когато влязат в магазина и сравнят цените“, казва Гаел Куро от Georgette Sand. „Искаме да бъде сложен край на маркетинга, ориентиран според пола, цените да не бъдат определяни от пола на купувача, а от функцията на предоставяните продукти или услуги“.

Monoprix, една от френските вериги, която е взета на прицел от кампанията, отговори, обяснявайки, че ценовите различия нямат нищо общо с пола на клиента. „Различията в цените между продуктите за жени и мъже са продиктувани от присъщите им характеристики и обема на продажбите„, посочи компанията в отговор на петиция, подписана от 40 000 потребители. На пресконференция в деня, когато правителството обяви разследването, главният изпълнителен директор на L’Oreal изцяло постави под въпрос теорията, заявявайки, че според него хората „нещо си измислят“. А Фабиен Провост, творческият директор на веригата фризьорски салони Franck Provost group, твърди, че няма логика от жените и мъжете да се искат еднакви цени за услуги, които на практика са различни. Този възглед получава известна юридическа подкрепа в други европейски страни.

През 2012 година датски апелативен съд отхвърли решение, което забраняваше да се определят различни цени женско и мъжко подстригване, посочвайки, че дамската фризура „изисква повече от техническа гледна точка и това е причината за ценовата разлика“. В САЩ законите на Калифорния и Ню Йорк остават единични случаи. Въпросът стигна до Върховния съд, където адвокатите неуспешно настояваха за отмяна на различните цени при облеклото за жени и мъже.

„Не искаме да създаваме унисекс свят. Това е скучно и не е правилно. Дискриминацията по пол обаче не бива да бъде в реда на нещата“, казва Майкъл Кон, който е адвокат по делото. Елен Мас-Десен, френска адвокатка, която през 2010 година работи по проучване как страните в ЕС въвеждат изискванията за полово равноправие е в законодателствата си, отбелязва, че срещу ценовите различия могат да бъдат използвани действащите антидискриминационни закони във Франция. Съдът вече е постановил, че автомобилните застраховки, например, не могат да бъдат различни за мъжете и жените, посочва тя. „Има юридически средства за борба. Не е лесно, но ги има“, допълва юристката. Боатар се надява, че правителството ще може да даде отговор в началото на 2015 година.

„Мъжете се страхуват, че цените на техните стоки ще се повишат, за да съответстват на цените на дамските продукти. Това, което се надяваме да направим обаче, е да внесем повече справедливост и да постигне нормално положение. Жените са потребители и граждани, а бизнесът има интерес да отстрани несправедливостите, от които те са засегнати. Някои неща биха могли да бъдат уредени и без закон, без да се насилват“, отбелязва държавният секретар

АП/БТА

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *