ИТ

Смартфонът издава вашите тайни на търговците

Докато компании като Google, Аpple и Twitter все по-често са под прожекторите заради начина, по който събират лични данни, зад сцената се развива цяла нова индустрия.
Ако сте собственик на ресторант в Торонто, лесно може да научите къде още ходят клиентите ви. Услугата се предлага от Turnstyle Solutions Inc., нова компания, която е разположила сензори на около 200 места в центъра на града, за да следи купувачите, разказва WSJ.

Всеки сензор, с големината на тесте карти, следва сигналите, излъчвани от смартфоните с Wi-Fi. Това им позволява да създадат портрети на навиците на около 2 млн. души, за това кои фитнеси, хотели или магазини посещават. Клиентите, като ресторантьорите в Торонто, по този начин могат да предложат специални промоции, например за запалянковци по време на футболни мачове.

Това не е единствената компания, която следи притежателите на смартфони. Друг стартъп е Euclid Analytics от Сан Франциско, който използва сензори, за да анализира къде ходят потребителите, по-специално в магазините. Според самата компания, основана през 2011 г., тя предлага аналога на Google Analytics за физическия свят. Системата открива телефоните на клиентите с Wi-Fi поддръжка, хешва MAC адресите на устройствата и научава колко хора посещават магазина, кога те влизат , колко дълго остават, когато и дали те се връщат, обяснява techcrunch.com. Има дори показатели като познатото „Степен на отпадане” на Google. Друга подобна компания ShopperTrack – предлага информация за това кои зони в магазина най-често посещават клиентите и как се управляват опашките.

Успехът на подобни решения показва растящата стойност на данните за местоположение. Verizon Wireless миналата година започна да обработва собствените си данни за местоположение, за да предложи информация на търговците за това откъде идват посетителите им и ограничени данни за техните навици. Apple представи новата  iBeacon технология, която може да се интегрира в сензорите, за да се разчетат сигналите на смартфоните във физическите магазини.

Turnstyle е сред тези, които използват най-широко новите технологии, за да следят къде живеят, работят и пазаруват хората. В техните седмични доклади до клиентите се предлагат обобщени данни (без конкретни имена). Но компанията събира данни за имена, възраст, пол и профили в социалната мрежа на някои хора, които се логват чрез фейсбук благодарение на безплатния Wi-Fi, който Turnstyle осигурява на някои ресторанти и кафенета. (Както се казва, няма безплатен обяд).

Тъй като популярността на тези услуги расте, нарастват и опасенията, свързани със защитата на личната неприкосновеност. Компаниите могат да събират данни за посещенията при лекари и да ги продават на компании от фармацевтичната индустрия, например.

Практиката на Viasense пък показва, че местоположението разкрива почти всичко за хората. Например алгоритъмът класифицира тези, чиито телефони са засичани около училищата всяка сутрин, като младежи, а тези, които са в парковете рано сутрин – като спортуващи. Ние не събираме лична информация и не знаем имената на потребителите, твърдят от компанията, което идва да ни покаже колко остарели са иначе досадните законови изисквания (виж карето).

В САЩ компаниите не трябва да се получат съгласието на потребителите преди събиране и споделяне на информация, включително данни за местонахождение. Законопроект, предложен от сенатор Ал Франкен, ще изисква съгласие, преди да бъдат събирани данни за местоположението. Федералната търговска комисия на САЩ разреши първото дело за лични данни, свързани с местоположение през декември. То бе срещу разработчик на приложения, подвел потребителите да вярват, че данните за местоположението им няма да бъдат продадени на търговци.

Името на потребителя безусловно е лична информация и в Канада например, то тези данни не могат да се събират без предварително съгласие. В повечето щати на Америка обаче не се изисква съгласие.

Сега единственият начин да се откажете от събиране на данни за местоположение е да изключите Wi-Fi на смартфона си или да подадете заявление на сайта на компании като Turnstyle, ако те предвиждат такава опция, допълва WSJ.

[textblock style=“4″]Защитени ли са данните от смартфона ви у нас?

Законът за защита на личните данни не предвижда специални разпоредби за услугите, свързани с местоположение, както и за данни, свързани с профилите на лицата в социалните мрежи. Според него „Лични данни са всяка информация, отнасяща се до физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци”.
Под обработване на лични данни се разбира събиране, записване, организиране, съхраняване, адаптиране или изменение, възстановяване, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване, предоставяне, актуализиране или комбиниране, блокиране, заличаване или унищожаване. Въпросът за правото на потребителя да се откаже да бъде следен чрез смартфона си не е уреден добре законодателно.[/textblock]

[related limit=“3″]

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *