технологии

Можем ли сами да продадем личните си данни?

от автор

0 коментара Свят

Изразът “да си продадеш душата” вече е буквален. Холандският студент Шон Буклес предложи на аукцион своето виртуално алтер его – съдържанието на писмата си, чатовете, активността си в социалните мрежи, както и други лични данни. Той е готов дори да предложи медицинска информация и паролите си. Идеята е отговор на зачестилите случаи на търговия с лични данни.
В интервю за Wired той все пак признава, че има спорни моменти, които засягат правата на трети лица. Той твърди, че иска да привлече внимание към проблема за конфиденциалността на данните в интернет.

Буклес не е първият с такива идеи. През миналата година Федерик Зане, възмутен от факта, че рекламодателите се ползват от данни, които се събират за него чрез Google и Facebook, предложи достъп до дигиталната си информация за 2 долара на ден.

Всички ИТ гиганти следят интернет потребителите, и то не само онлайн. Google например събира данни за магазините, които посещаваме чрез Android.
Все пак компаниите твърдят, че потребителите имат контрол над данните – например, чрез надстройките във Facebook.

Преди няколко години австрийският студент по право Макс Шремс поиска от Facebook да му предостави данните, които социалната мрежа пази за него. След дълги спорове администрацията все му изпраща CD, което съдържа PDF със 1222 страници. То съдържа включително снимки, изтрити от Facebook с информация за това, къде са направени. През 2012 г. Шремс започна европейска инициатива срещу правилата за защита на личните данни на социалната мрежа.
По подобен начин германският политик Малте Шпиц успя да получи от Deutsche Telekom информация за това къде е пътувал, с кого е говорил и дори кога е ходил на работа за период от половин година.

Колко струват данните в интернент? JPMorgan Chase пресметна стойността на тази информация. Според техните изчисления данните на един потребител на Facebook струват 4 долара, а на един потребител на Google – 24 долара. Financial Times също предлага такъв калкулатор, но той дори дава по-ниска цена. Един друг калкулатор можете да видите тук .
Дъг Лейни от Гартнър пресметна преди дебюта на Фейсбук на борсата, че всеки потребител на мрежата струва 81 долара за Facebook. Всяко приятелства е на цена $0.62, а профилът на човек може да достигне 1600 долара. Бизнес страниците – 1.3 милиона долара

Тези данни са ценни за маркетолозите като съвкупност, тъй като позволяват да се откроят потребителски модели и да се конструират метрики, които да следят ефективността на кампаниите и да предсказват реакции на един или друг продукт.

Националният омбудсман внесе в Конституционния съд (КС) искане за установяване на противоконституционност на чл. 250а – чл. 250е, чл. 251 и чл. 251а от Закона за електронните съобщения (ЗЕС), с които се постанява, че мобилните оператори и другите доставчици трябва да пазят т. нар. трафични данни. Решението на Пенчев идва, след като преди седмица Съдът на Европейския съюз в Люксембург реши, че Европейската директива за запазване на трафични данни е невалидна, защото нарушава човешки права. Според чл. 250а, ал. 1 от ЗЕС се съхраняват данни, необходими за проследяване и идентифициране на източника на връзката; идентифициране на направлението на връзката; идентифициране на датата, часа и продължителността на връзката; идентифициране на типа на връзката; идентифициране на крайното електронно съобщително устройство на потребителя” и т.н. Омбудсманът е категоричен: „Данните позволяват да се идентифицира лицето, с което потребителят комуникира, средството, с което комуникира, времето на комуникацията, както и мястото, от където се осъществява комуникацията. Данните позволяват, също така, да се установи честотата, с която потребителят комуникира за определен период с определени лица. Тези данни, както посочва и Съдът на ЕС, позволяват да се направят изводи за личния живот на лицата – техните навици, социални контакти, място на пребиваване и други. Безспорно това е намеса в личния живот и в свободата на кореспонденцията,” твърди Пенчев.

Подобни статии[related limit=“5″]

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *