Марк Зукърбърг

Как Зукърбърг печели от алтруизма си

от автор

0 коментара Свят

Джес Айсингър

Марк Зукърбърг няма да дари 45 млрд. долара. Може да сте чули така, но е грешно.

Ето какво се случи: Марк Зукърбърг създаде инвестиционен инструмент.

Зукърбърг, основателят на Фейсбук и неговата съпруга Присила Чан заявиха, че ще дарят 99% от богатството си, по-голямата част от което е свързано със социалната мрежа и се оценява на 45 млрд. долара днес.

За да направят това, двамата не основаха фондация, а дружество с ограничена отговорност, което вече пожъна огромни ползи като PR в тяхна изгода. Възвращаемостта от инвестицията от този PR надхвърля тази на техните акции. Господин Зукърбърг бе обрисуван със суперлативи за това, че мести пари от единия джоб в другия.

Това дружество (L.L.C.) може да инвестира в компании, търсещи печалба (може би те ще бъдат социално отговорни компании). Подобно дружество ще може да прави политически дарения, може да лобира за промяна на определени закони. То остава напълно свободно да прави каквото пожелае с парите си. Това е, което правят всички в Америка. Но не можем да го наречем благотворителност.

Една благотворителна фонда е обект на правила и надзор. Тя трябва да разпределя процент от своите активи всяка година. Новото L.L.C. на Зукърбърг няма да е обект на такива правила и не трябва да спазва изисквания за прозрачност.

Какви са данъчните ефекти? Виктор Файшър, професор по право и данъчен експерт в University of San Diego School of Law обясни, че ако L.L.C. продаде акции, Зукърбърг трябва да плати тежък данък върху капиталовите печалби, особено ако акциите Facebook продължат да растат.

Ако L.L.C. дари за благотворителност, той ще получи данъчна отстъпка. Това е приятен малък бонус. Но L.L.C. може да направи нещо повече. По-мъдрият ход, обяснява професорът е дружеството да дари поскъпналите акции за благотворителност, което ще генерира данъчен кредит по пазарна стойност на акциите, без да доведе до никакво облагане.

Г-н Зукърбърг не е създал тези данъчни закони и не може да бъде критикуван за минимизирането на данъчните му задължения. Ако бе създал фондация, би получил подобни данъчни предимства. Но смисълът на това е, че той е създал едно от най-големите състояния в света и вероятно няма да плати данъци върху него.

Свръхбогатите купуват много добър PR и ласкателства за дарения, които минимизират техните данъци.

Вместо да обсипваме с похвали г-н Зукърбърг за това, че публикува обещание за дарение, това трябва да бъде повод да обмислим в какво общество искаме да живеем. Кой следва да финансира нашите обществени потребности и как? Благотворителността рядко финансира ежедневни жизнени потребности. Какво биха означавали тези 40 млрд. долара за създаването на работни места или за инвестициите в инфраструктура? Центровете за контрол и превенция на заболяванията са с бюджет от около 7 млрд. долара.

Обществото не може да разчита на благотворителност и просвещение на супербогатите, за да реализира тези инвестиции по индивидуална преценка.

Джес Айсингър е репортер в ProPublica, независима, неправителствена новинарска организация. Със съкращения

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *