Магазинът на бъдещето – тагове и скенери вместо касиерки

Как ще изглежда магазинът за хранителни стоки след няколко години? Посягате към някой артикул, а на дисплея вече е изписана препоръчителна готварска рецепта. Малко по-нататък на щанда светва зелена лампа – на мястото, където ще откриете подходящата за случая бутилка червено вино. На касата няма касиер – компютър автоматично сканира продуктите в количката за пазаруване, а плащането става с кллючовете за колата, в които са запаметени данните на кредитната ви карта. “Благодарим ви, че пазарувахте при нас. Заповядайте отново” – прозвучава от високоговорител на изхода на магазина.

Поне така смятат изследователите от Научния център за развитие на изкуствения интелект в Санкт Вендел в германската провинция Заарланд. Те разработват “магазина на бъдещето” или retail lab, както още го наричат.

Електронната търговия отдавна е реалност

В този център учените се опитват да приспособят традиционните магазини и супермаркети към реалностите в дигиталния свят. “Клиентите ще искат все повече информация и повече услуги, които познават от електронната търговия”. Така изследователят Герит Кал обяснява необходимостта магазините да се променят. Тя произтича и от напредващата дигитализация. Прогнозите сочат, че скоро 1/4 от германците ще пазаруват електронно.

Това засилва натиска върху търговията на дребно, която не може да си позволи да изостава от новите тенденции. За целта могат да се използват “тагове” – електронни етикети върху продуктите, които “съобщават”, например в склада, че стоката на щанда е изчерпана. Освен това електронните етикети ще съдържат информация за цената и качеството на продукта.

Всичко ще бъде в услуга на клиента, обяснява Герит Кал. Негово величество клиентът ще обикаля щандовете с личния си мобилен телефон, ръководейки се от заложения в него електронен списък за пазаруване. И не само това: скоро клиентът ще бъде предупреждаван от смартфона си за възможни алергични реакции. За това е достатъчно само да задържите телефона си малко по-дълго върху съответния продукт.

„Стъкленият клиент“

Само че всичко това си има своята цена. Преди да получи цялото това обслужване, потребителят трябва да сподели с електронната мрежа цял куп лични данни. Така например предварително трябва да се е регистрирал с пръстов отпечатък в своята електронна пазарна кошница. Тогава автоматично се “снема” и потребителският му профил.

Но нима някой би желал да издава по този начин толкова много данни за себе си, превръщайки се в нещо като “стъклен клиент”? Къде остава защитата на личните данни? Герит Кал казва по този повод: “Разбира се, че това се възприема негативно, но клиентът сам решава дали да посочи личните си данни или не. Ако ги сподели, ще може да ползва всички тези предимства. И обратното.”

Клиентите са скептични

Допитване до клиентите в един супермаркет в Заарбрюкен показва, че “супермаркетът на бъдещето” се възприема засега доста скептично. Потенциалните предимства на “интелигентния магазин” не убеждават традиционния купувач. Една млада жена споделя например, че е изцяло против дигиталния магазин. “Това е твърде безлично. Предпочитам да има продавач и той лично да ме упъти, когато го попитам кое къде мога да намеря, колко струва и качествен ли е продуктът.”

И все пак – в Научния център в Санкт Вендел са единодушни: дигитализирането на търговията на дребно не може да бъде спряно. В лабораторията учените се опитват да симулират пазаруването на бъдещето: насядали край огромна маса, те поръчват чрез таблет напитки, които са на привършване. Или пък с един клик на мишката те пълнят дигиталния си списък за пазаруване в смартфона си с продукти – директно от рекламите по телевизията. А оттам – и в кошницата на клиента на „супермаркета на бъдещето“.

По Дойче веле, със съкращения

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *