ИТ

За колко се продават личните ви данни

Конкуренцията за събиране на данни за потребителите нараства, въпреки притесненията за неприкосновеността на личните данни след скандала със спецслужбите в САЩ и Великобритания. Това понижи пазарната цена на личните данни до част от цента.
През последните години следенето на потребителите се превърна в многомилиардна индустрия и се провеждаше от нерегулирани компании, които набавяха информация за търсенията в интернет, социалните мрежи, история на онлайн покупките и други източници, пише „Файненшъл таймс”.

Получените досиета включват хиляди подробности за хората, включително лични заболявания, кредитни оценки и дори термина на бременни жени. Фирмите вкарват информацията в алгоритми, за да предскажат поведението на потребителя.
Базисни данни като възраст, пол и местоположение се продават за 0.0005 долара на човек или 50 цента на 1000 души, според ценоразписа, до който „Файненшъл таймс” е получил достъп. Информацията за хора, които се смятат за влиятелни в рамките на тяхната социална мрежа, се продава по 0.75 долара за 1000 души. Малко по-ценни са данните за дохода и историята за пазаруване, които са продават по 0.001 долара или два пъти по-скъпо от базисната информация. Според източници от индустрията, информацията за целите профили на повечето хора се продава за по-малко от един долар.
(Един експеримент с интерактивния калкулатор на FT показа, че най-скъпо се оценяват данните на предприемачите – по-скъпо от адвокати и изпълнителни директори, а също така на младоженци, бъдещи майки, фенове на онлайн пазаруването и пътешественици.)

След като основната информация за потребителите стана общодостъпна, брокерите на данни следят още повече детайли. Срещу $0.26 за човек, LeadsPlease.com продава имената и мейлинг адресите на хора, страдащи от болести като рак, диабет и клинична депресия. Информацията включва данни за приеманите лекарства, твърди FT. Тази компания предлага и отстъпки на едро – цената на данните пада до 14 цента, ако се купят от 50 000 до 100 000 имена. Друга компания – ALC Data, продава списъци на потребители, страдащи от различни заболявания, сортирани според кредитния им рейтинг. „При сегашните икономически условия, таргетирането, което проучва кой има добра или лоша кредитна история или липса на кредити, драматично променя резултатите”, обявява компанията в маркетинговите си материали. Сред купувачите на нейните данни са застрахователната компания Blue Cross Blue Shield, мобилния оператор Sprint Nextel и TXU Energy, енергиен доставчик за Тексас.
ALC следи 80% от ражданията и се конкурира яростно с брокерите на данни в този сектор. Компанията скоро разкри новата си база данни за новородените, съдържаща данни за майките, както и техните лели, баби, близки, приятели и съседи.

В САЩ Федералната търговска комисия и комисия на Конгреса разследват как брокерите на данни събират и използват тази информация. В САЩ има малко закони, които да защитават неприкосновеността на данните на индивида.
Индустрията работи в условията на саморегулиране, като има ограничения само за събирането на информация за деца, специфични здравни и финансови данни. Събирането и продажбата на информация, извлечена от медицинската документация, е разрешено, ако имената на пациентите и други идентифициращи ги данни са изтрити. LeadsPlease и ALC твърдят, че данните, които те продават, не са с произход от медицинските документи, а е била разкрита от самите пациенти.

[textblock style=“1″]У нас
Законът за защита на личните данни изисква на практика всяка институция или фирма да се регистрира в съответната комисия. Предоставянето на лични данни, събрани от администратора, е допустимо, когато се прави с изрично съгласие на лицето, когато това произтича от изпълнението на договорни задължения, ако става дума за публични регистри или за да се защитят животът и здравето на лицето, за което се отнасят данните. По презумпция само оторизирани лица имат достъп до медицинските картони, но няма конкретна информация за прилагането на това ограничение в практиката.
[/textblock] [fb_button]

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *