Офис

Възходът на евтините дигитални банки

by author page

0 comments Categories

Алтернатива на големите банки ли са финансови институции, работещи изключително онлайн? Този въпрос застава в страни като Великобритания, където се появяват нови банки, ориентирани към младежи до 30 години. Те отправят предизвикателство към традиционните банки по два начина – предлагайки по-евтина алтернатива на традиционното банкиране или чрез заместващи услуги от типа на P2P, каквито най-често са платформите за директно (взаимно) финансиране като Lending club.

Една от новите банки – Aldermore вече привлича вниманието на Острова, предлагайки изгодни условия по текущи сметки. Друга онлайн банка – германската Fidor също започна работа на обещаващия британски пазар. Наскоро лиценз вече получиха Atom Bank и Tandem Bank, които ще работят без клонове. Всички операции ще се извършват онлайн и чрез мобилни приложения.

В края на април ригулаторите одобриха мобилното приложение на Atom Bank, която вече започна работа.  Банката предлага чрез посредници спестовни сметки и кредити на малкия бизнес. Към края на годината банката ще започне да отпуска ипотечни заеми. Сред инвеститорите е испанската BBVA, която плати 45 млн евро за 29,5% от капитала.

Tandem Bank ще започне работа през лятото, но вече влиза в битката за клиенти. Тя ще даде 5% от акциите си на тези, които й дадат добър съвет за услугите и стратегията й, съобщава Reuters. Основателят на банката Рики Нокс обяснява необходимостта от търсене на нови методи с това, че сега вероятността човек да се разведе е по-голяма от вероятността да смени банката си. Tandem Bank разчита да привлече клиенти чрез програма, която анализирайки банковите извлечения, дава съвети от какво може да се икономиса – например, да се смени доставчикът на комунални услуги.

През 2014 г. Lloyds, RBS, Barclays и HSBC контролираха 77% от банковите услуги на дребно и 85% от пазара за кредитиране на МСП. Дебютантите са ориентирани към младите клиенти. Според конкултантската компания Accenture, над 40% от британците на възраст 18-24 години проверяват банковия си баланс чрез смартфони. След 10 години границата между банкови услуги и дигиталната реалност ще изчезне напълно, прогнозира Уорън Мийд от  KPMG.

А всеки трети клиент на възраст 26-36 години в допитване на Tandem Bank е заявил, че ще предпочете тази банка, която предлага по-добро мобилно приложение. За да влезете в личен кабинет на сайта на Atom Bank, клиентите трябва да си направят сефли, разказва FT. Има младежи, които не влизат в банковите клонове и превеждат пари с мобилни приложения (от типа на Pingit на Barclays, пише FT.

Това е забележително предизвикателство за една индустрия, която – на фона на понижаващите се маржове, ще бъде изправена пред необходимостта да свива разходите. Само HSBC, RBS и Barclays планират да закрият 400 клона до края на годината. За HSBC това е една пета от клоновата мрежа. Още в края на 2014 г. на 100 000 възрастни жители на Великобритания се падаха по 25 банкови клоне. За сравнение в Испания те са 70, а във Франция – 38. У нас през 2015 г. се падаха над 60 клона на 100 000 души.

По прогноза на UBS, след пет години от 10 386 клона във Великобритания ще останат половината. Предизвикателството за традиционните банки е да подберат внимателно дигиталните услуги и да извършат по-структурирани инвестиции в технологии, които да допринесат за намаляване на разходите и разширяване на клиентската база. Засега това не им се отдава.

дигитални банкиМнозина смятат, че навлизането на нови играчи не само ще открадне пазарен дял от банките, но и като цяло ще намали размера на пазара, който предстои да бъде преразпределен. С развитието на финансовите технологии може да се стигне до ефекта на Skype, които предлагайки евтини международни разговори и безплатни обаждания не само отнеха пазарен дял на телекомите, но и свиха този пазар.

McKinsey също предсказва възход на дигиталните банкови услуги, но препоръчва на банките да бъдат по-креативни в изграждането на екосистема от финтех услуги. В най-напредналите страни като Великобритания и Западна Европа има вероятност към 2018 г. 40% от новите депозити да идват чрез дигитални продажби. Много финансови компании вече се възползват от това, като предлагат банкови услуги с по-ниски разходи и по-малко бумащина. Ако сега едва 10% от новите приходи от банкирането на дребно в Европа идват от онлайн и мобилни канали, до 2018 г. този дял ще достигне 50%, прогнозира компанията. Най-голям е дигиталният потенциал на спестовните продукти, а най-малък – на ипотеките.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *