Специалното облагане за Google и Facebook разделя ЕС

от автор

0 коментара Свят

България иска Facebook и Google да плащат данък върху оборота, а не минимални отчисления върху печалбата си в Ирландия. Това стана ясно, след като финансовият министър Владислав Горанов участва в неформално заседание на Ecofin в Талин. В съобщението на МФ се посочва само, че въпросът е бил поставен, но от Politico и EUObserver научаваме, че страната ни е подкрепила четирите големи страни в ЕС в предложението им за бързо решаване на въпроса с данъчните предимства на интернет гигантите.

Темата е поредната разделителна линия в ЕС.

Франция, Германия, Италия и Испания настояват интернет гиганти да бъдат облагани на база на техния оборот, вместо върху печалбата в опит да попречи на Google, Apple, Facebook и Amazon да се възползват в ниските данъци в някои страни. Това ще бъде изравнителен данък, който ще е дължим в страната, в която е реализиран оборота, а не в страната по регистрация (тоест в Ирландия, както е в повечето случаи). В момента компаниите отчитат печалбите по място на регистрация на европейските си поделения. Инициативата не случайно тръгва от Франция. През юли административният съд в страната отхвърли иска на властите срещу Google на стойност 1,115 млрд. евро и постанови, че приходите от услугата AdWords следва да се облагат по постоянно място на стопанска дейност, тоест в Ирландия, където са офисите, служителите и сървърите на компанията.

Четирите страни получиха през септември принципната подкрепа от Европейската комисия, чийто говорител заяви, че дигиталните гиганти трябва да плащат справедлив дял от данъците си в страните, където са получени печалбите, но добави, че е важно да се види как ще се конструира изравнителният данък.

Преди неформалната среща в Талин към четирите са се присъединили България, Австрия, Гърция, Португалия, Румъния и Словения.

Но други, в това число Великобритания, Ирландия, Малта, Дания, Швеция и Чехия, имат съмнения. Въвеждането на нов данък изиска единодушно решение. Датският финансов министър Кристиян Йенсен предупреди, че един европейски данък може да прогони бизнеса, а дигиталната индустрия е бъдещето (цитат по Bloomberg).

Представителят на Люксембург Пиер Граменя е заявил, цитиран от EU Observer, че въпросът трябва да се реши в рамките на G20, тъй като засяга американски и китайски компании.

Въпреки че е в другия лагер, подобна е и позицията на Австрия, която предлага да се търси решение в рамките на ОИСР и разглежда френското предложение като временна мярка.

Призивът за глобално решение напомня за неуспешния опит на ЕС да въведе сама данъка върху финансовите транзакции.

Традиционното облагане трудно се справя с разпределянето на постъпленията от виртуалната икономика, още повече като се имат предвид различните разпоредби на страните. Но ако това е трудно да се направи на европейско ниво, то въвеждането на глобален данък е още по-трудно.

Естония, която в момента председателства Съвета на ЕС, предложи преди седмици интернет компаниите да се облагат в страните, в които те формират печалба, а не където са регистрирани. Това означава да се отчита не тяхното физическо присъствие, а дигиталното им присъствие. Талин настоява, че тяхното решение е дългосрочно, докато предложението на четирите големи страни в ЕС е бързо, но временно решение.

Въпросът ще бъде в центъра на дигиталния форум в Талин на 29 септември. На него ще се обсъждат още киберсигурността, електронното управление, както и иновациите. Европейските финансови министри ще обсъждат дигиталния данък на срещата си през октомври.

Четирите страни искат общо решение до края на годината, което е сравнително бързо за темповете , с които работи ЕС. Въпросът е бил разглеждан и по-рано, което донякъде ще помогне за по-бързо намиране на общо решение.

Една от пречките е, че предлаганият данък върху оборота ще се отнася до бизнеси от различен тип. Докато Apple и Amazon имат физически магазини и складове в различни страни, това не се отнася до Facebook и Google. Той също така би засегнал Uber и Airbnb, които използват дигитални решения, за да предлагат услуги в реалния свят. В някои случаи сървърите може да са в една страна, колцентърът – в друга, регистрацията – в трета, складовете в четвърта, а крайният клиент – във всички 28 държави.

Схемата трябва да се съгласува със съществуващото законодателство, за да се избегне двойното облагане на някои компаниите.

В Талин са обсъждани и общата данъчна основа за корпоративно облагане и общата консолидирана основа за корпоративно облагане, които целят хармонизиране на данъчното облагане в ЕС. Това също е начин да се въведе по-справедливо облагане на интернет компаниите, но темата все още поражда разногласия. По този въпрос България е на страната на Малта и Люксембург, като иска да запази привлекателността на данъчната си система.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *