Безхаберници с власт

От една седмица Търговският регистър е блокирал. Причината – наплив на желаещи да подадат отчетите си в последния възможен срок. Тази година кандидатите да го направят са повече, тъй като за първи път е ясно кой и как ще глобява – НАП. Освен това глобите – особено за големите фирми са завишени. И приходната агенция, и Агенцията за вписвания, която администрира регистъра, се постараха да предупредят неподалите отчета си какво ги чака.

Но не се сетиха, че това предполага и техен ангажимент – например, удължено работно време във физическите офиси, увеличена сървърна мощ и пр. Това е като да дадеш 100 000 лева за реклама на гумени печати, а да имаш налична стока само за 10 000 лева.

Блокирането на онлайн регистъра при това спъва работата не само на счетоводителите, които подават отчети, но и на всеки, който иска да регистрира нова фирма, да свика общо събрание, да впише промяна на директора си или наложен запор.

Тези преодолими затруднения изглеждат абсурдно на фона на отчитаните като голям успех облекчения за регистрация на нов бизнес от типа на практически нулев капитал и подобни.

И за да е още по-абсурдно – преди десетина дни имаше проблем със сертификата за сигурност. Той просто беше оставен да изтече в най-неподходящия момент и Агенцията хладнокръвно остави потребителите да се чудят какво става. По-упоритите може би все пак успяха да подадат отчети през IE, игнорирайки предупрежденията.

Освен търговския регистър, през миналата седмица имаше и проблеми със софтуера на имотния регистър, който се администрира от същата агенция. Зная това, тъй като проектът, по който работя в момента, предполага постоянна работа и с двата регистъра. Затова миналата седмица започнах електронна кореспонденция със съпорта на агенцията, а в сряда ескалирах запитването през пресцентъра. (Имам правило да не пиша по теми, които лично ме засягат, но в този случай засегнати са хиляди и затова ще направя изключение.)

Ето откъси от получените отговори. Публикувам ги, тъй като смятам, че са показателни:

Първата реакция беше да ми обяснят как да си променя настройките заради изтеклия сертификат, дори изпратиха писмена инструкция, което говори за завидно хладнокръвие.

След като отговорих, че съм наясно с изтеклия сертификат, последва:

Относно използването на Търговски регистър, Ви уведомяваме, че е краят на срока за подаване на ГФО и сървъра е изключително натоварен отвън, за което АВ нямаме вина.

Моля да опитате по късно или да презареждане страницата с комбинацията от бутони ctr и F5

Това беше на 22 юни. След това положението се влоши, но Агенцията за вписвания остана все така уверена:

Наблюдаваното от Вас съобщение „Service Unavailable“ се дължи на технологична особенност при работа с някои от електронните услуги в електронната информационна система на Търговския регистър.

Когато потребител подава заявление то трябва да получи уникален вътрешен номер. Този номер се генерира като се използва специална, външна за Агенция по вписванията, функция – „Time stamping“ („печат за време“). Функцията „Time stamping“ е нормативно регламентирана. Тази функция допуска генерирането само на 1 (един) но не повече, уникален номер в секунда. Следователно когато в рамките на тази 1 (една) секунда повече от един клиенти се опитват да получат своя уникален номер, то номер получава само първия от тях, а всички останали не – те ще се конкурират помежду си да получат своя номер в рамките на следващата секунда, и т.н. и т.н…

Горното съобщение не се наблюдава когато Търговския регистър работи при нормално или дори при повишено натоварване, а само при изключително високо – такова каквото е сега (Tuesday, June 28, 2016 3:17PM) – по време на заключителния етап на кампанията за подаване на годишните финансови отчети на търговските дружества.

Към този момент мониторинга на натовареността на електронната информационна система на Търговския регистър показва, че пределът от 60 (шейсет) броя заявления подадени в секунда вече е почти достигнат.

Агенция по вписванията направи всичко по възможностите си за да осигури високопроизводителен и надежден хардуер. Въпреки това, статистически непредсказуемия характер на пиковете в пренатоварването на информационната система на Търговския регистър, в съчетание с постояно растящия брой на използваните електронни услуги и в комбинация с наличието на огромен брой потребители желаещи едновременно да подадат годишните си финансови отчети в последните дни от кампанията води до наблюдаваният от Вас проблем.

И за финал отговорът на логичния ми въпрос, защо ако Агенцията  няма бюджет за сървъри, не премахне кода поне през последните дни на кампанията, за да намали заявките към сървъра. Този код бе въведен уж заради антиспам (мисля, че има по-добри решения), но и заради страха на агенцията, че разни частни фирми ще източат данните безплатно и ще ги продават като правно-информационни системи за пари.

Отговорът не изненадва:

За наше най-голямо съжаление бюджетът на Агенцията не се определя от ръководството на Агенцията.

Подобно отношение е напълно неразбираемо за всеки човек от частния бизнес. Докато работех в Дир.бг, ми беше вменено и аз вменявах на колегите, че всяко затруднение в работата трябва да се докладва на секундата, независимо дали е в работно време. За частния сектор е катастрофа, ако потребителите останат без достъп. Няма опция да им се каже „натискайте f5“. Но в държавния сектор отказът от услуга започва да прилича на извратен бизнес модел. Агенцията за вписвания не само няма да загуби клиенти, поради това, че сайтът й не работи. Тя дори ще получи увеличени приходи от глоби, тъй като много фирми и счетоводители просто няма да успеят да подадат отчети.

Остава да се надяваме, че ще се сетят да инвестират неочакваните постъпления от глоби в сървъри и по-добри кадри.

1 Comment

  1. Има и още един проблем – скъсиха срокът за АД-тата – вместо на 31.07, стана на 30.06. Това че се случва всичко в последния момент не е съвсем вина на бизнеса, защото за годишното приключване има много процедури, които не могат физически да бъдат изпълнени в кратки срокове. Да не говорим, че тук няма никакви облекчения за счетоводни фирми и данъчни консултанти, които имат множество клиенти – в Холандия например, консултантите имат право на удължен срок за подаване на годишните отчети на клиентите си (до 1 година).

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *